Den synlige mand

Frank Helleruo Madsen

Frank Hellerup Madsen bruger ”Social Media” i bred forstand i sin markedsføring. Og det, selvom han  er ved at være træt af selve udtrykket. Men det gælder om tilstedeværelse i forskellige sammenhænge, hvor ens målgruppe måtte befinde sig online.

Men den form for tilstedeværelse kræver et stort engagement og tilsvarende investering. Derfor er den ikke for alle.

Lydklip: Adobe Flash Player (version 9 eller højere) kræves for at afspille dette lydklip. Hent den seneste version her. Du skal også have JavaScript aktiveret i din browser.

Varighed:32.40

Download lydfil: PotterCut-Frank-Hellerup-Madsen

Der er ikke tale SMM i vulgærformen, hvor en virksomhed køber en Facebook-side og en Twitter-strategi, som så efterfølgende bare sejler lidt herreløst rundt. Men mere velovervejet strategisk indsats. Også set som brandbuilding, der er med til at bygge query space om ens egen person og virksomhed i søgemaskinerne.

Kort sagt: Det gælder om at være aktiv på relevant forum, at bruge Twitter aktivt og dyrke interaktion på relevante sider/blogs.

Her blogger Frank Hellerup Madsen
Han er også på Twitter

Her er et par af de steder han bliver klogere

http://feeds.searchengineland.com/searchcap

http://www.seroundtable.com/

Hvad synes du? smid en kommentar eller klik her og få kommende indlæg direkte til din nyhedslæser.

Comments

[...] This post was mentioned on Twitter by Jan Elmar Sørensen. Jan Elmar Sørensen said: RT @TopsyRT: Den synlige mand http://bit.ly/dbISOp [...]

Herfra skal lyde en tak for at få lov til at medvirke i Pottercut.
Hvis nogen af jer derude har spørgsmål, kommentarer eller egne erfaringer til deling, så skyd bare løs.

Godt indspark..

Du er korte inde på det, men jeg savner især, at personer der færdes online og handler online, har en forståelse af, at det hele ikke er sort og hvidt.

Især problemstillingen med AdWords vs. SEO og om man skal have begge dele samtidig, bliver mødt med mange enten / eller forestillinger.

Som sidenote til AdWords Annonce til brug i meta-beskrivelsen, skal man være opmærksom på, at det ikke altid fungerer lige godt. Adwords er tiltalende til andre personer i købecyklussen end SEO er – nogle gange..

Godt Postcast

Det er vigtigt når der arbejdes med SEO, Google adwords og sociale medier mv., at se på de faktorer som skal indgå i en større sammenhæng, det gælder bla. at afsætte den fornødne tid til personer i virksomheden til marketing opgaver, det kan være udarbejdelse af tekster, vedligeholdelse af sociale medier og fora mv.

Det går tit rygende galt i mange virksomheder, når marketingplaner føres ud i livet, vi oplever mange gange, at virksomhedens markedsansvarlige vil alt – slå sine konkurrenter på alle leder og kanter, her gælder alle kneb, men når det efterfølgende kommer til stykket, afleveres det lovede materiale, som virksomheden skal udarbejde i forbindelse med kampagner sjældent på det aftalte tidspunkt – undskyldningerne er efterfølgende mangfoldige, som f.eks. en medarbejder der lige er gået på barsel, travlhed osv.

Marketing på søgemaskinerne kræver at alle er med, det gælder virksomheden som skal markedsføres, de konsulenter der varetager marketing opgaver, som SEO og lign. Uden et teamarbejde imellem disse aktører, er udbyttet af kampagner tit mere eller mindre tandløse.

Hvad værre er, virksomhederne bruger mange penge på noget der ikke giver den effekt, som det ville gøre, hvis planerne blev holdt igennem hele forløbet.

Vi er typisk som marketingfolk fokuseret på hvad vi kan opnå for vores kunder på søgemaskinerne, MEN! Er vores kunder der hvor vi er?

Vi arbejder med SEO næsten i døgndrift, mange af os i branchen har arbejdet professionelt med det i 10 – 12 år. – en marketing ansvarlig i en virksomhed har måske først lige hørt om muligheden med de forskellige platforme. Derfor tager det tid at opdrage mange markedsansvarlige til at se mulighederne i de forskellige måder at synliggøre sig på nettet, og efterfølgende afsætte de fornødne ressourcer og tid til at føre marketingplanerne ud i livet.

@Andreas,
Man bør i det mindste overveje at teste om brug af både Adwords og SEO samtidig ikke kan bidrage med noget værdi. Mit bud er, at det i rigtigt mange tilfælde vil kunne bidrage positivt.

Angående test af meta beskrivelser i Adwords-annoncer, så er det rigtigt nok to forskellige ting, men vil dog kunne give en strømpil. Hvis den ene tekst skraber klik og konverteringer ind og den anden slet ikke gør, så har man i hvert fald et udgangspunkt.

@Rene,
Ja, med mindre en virksomhed vælger at outsource deres online markedsføring helt og have den på armslængde, så er det væsentligt at de har ressourceovervejelsen med inde i deres tanker om strategi. Især så de ikke falder i so-ein-ding-fælden.

Det er rigtigt at mange virksomheder vælger at outsource markedsføringsdelen til virksomheder med erfaring indenfor marketing mv. Men uanset om der outsources til bureauer og lign., skal der ved valg at en vedvarende strategi, med tilstedeværelse på de sociale medier, afsættes tilstrækkeligt med ressourcer og tid til at komme med kvalificeret viden om virksomheden og dens produkter. Dette gælder også inhouse.

Mange virksomheder får typisk tekstforfattere til at ”skrive noget seo tekst” det er der for så vidt ikke noget galt i, men er det virksomhedens image, som skal fremstå overfor forbrugeren på disse seo sider? Og derved være det virksomheden er kendt på i forbrugerens øjne?

Et eksempel, vi kører bla. markedsføring for en større tandlægeklinik, her hjælper det ikke vi selv forfatter emner om rodbehandling, implantater og lign. det kræver at der er en tandlæge som bruger tid til at skrive noget tekst. Denne fagspecifikke tekst danner så baggrund for kampagner mv. SEO sider med søgemaskiner for øje alene, hvor ordet rodbehandling indgår i en keyworddensity matrix med tilpas mange gentagelser af nøgleord, det vil ikke tiltrække en forbrugersom søger professionel vejledning i forbindelse med en tandbehandling.
Mange andre brancher har nøjagtigt samme problemstillinger at slås med, hvis de vil udnytte nettes potentiale bedst muligt, er der tale om et samarbejde imellem marketing virksomheden, virksomhedens markedsafdeling og CMS og shop leverandør.

[...] I mit tilfælde blev det til en snak på en god halv times tid om sociale medier og interaktion. Hvordan man kan opbygge et netværk og gøre sig bemærket hos sin målgruppe ved at bidrage aktivt. Men nu skal jeg ikke genfortælle hele podcastet. Hør det selv her. [...]

Rigtig godt podcast, jeg var ihvertfald underholdt i en god halv time. Der kommer jo næsten altid nogle guldkorn fra Frank, både på hans egen blog og på Amino.

Fedt podcats igen. Synes det er fedt at høre om forskellige folks inspiration, arbejde, tanker, m.v. selv om jeg selv laver noget andet. I dag fik jeg en oplevelse, på en lille ting, hørte om Google feedreader (google læser) hvorfor har jeg aldrig brugt den før, det er da fornemt at følge de hjemmesider, man sidder og klikker ind på engang imellem.
Tak for det hele, og de små ar-ha oplevelser som denne.

[...] har lavet interviews med eksperter inden for søgemaskineoptimering, webanalyse, e-handel og konverteringsoptimering. Hvis du har interesse for web og markedsføring, [...]

Skriv en kommentar

(påkrævet)

(påkrævet)


Queries: 47
Timer: 0,397