Markedsføring af Webshop – Morten Vadskær

morten-vadskcær

Lydklip: Adobe Flash Player (version 9 eller højere) kræves for at afspille dette lydklip. Hent den seneste version her. Du skal også have JavaScript aktiveret i din browser.

Markedsføring af Webshop

Kan man lave en Webshop på en weekend? Det er nu et lille år siden, Morten Vadskær gav sig selv den opgave.

Morten har webshoppen ”Kondomaten” – Danmarks ældste kondombutik – webshoppen lavede han tilbage i maj 2001. For et lille år siden synes Morten, at webshoppen trængte til et redesign. Og det gjorde han så… på en weekend. Det har han skrevet om på sin blog : V4D5.net

Morten er en af dem ,der ikke skal leve af den viden han har omkring sin webshop. Det gør ham til et rigtigt godt bekendtskab: han er ikke bange for, at dele ud af sine erfaringer.

Nu er der næsten gået et år, og han har gjort status over de vigtigste ting, han har fået implementeret. Hvad virker – og hvad gør ikke?

Hans konklusion er: Man kan godt bygge en funktionsduelig webshop på en weekend, men man kan ikke bygge en sælgende webshop på en weekend. Der skal mere til end som så. Og det har han så brugt resten af året på.

Hør Morten Vadskær fortælle om, hvad han bruger til at markedsføre sin webshop.

Varighed: 47 minutter

Morten Vadskær:
Blogger på http://blog.v4d5.net/
Morten Vadskær på Twitter
Kondomaten.dk

Morten peger på:

Lea Skov Lindbæk, ejer af e-værksætteren
Dem der står bag intimo.dk
Igen peges der på Claus Heinrich

Hvis du gerne vil høre mere.

Lyt til podcasten ved at abonnere via iTunes

Få tilsendt en mail, når der kommer nye episoder. Skriv din mailadresse her:

.

Hvad synes du? smid en kommentar eller klik her og få kommende indlæg direkte til din nyhedslæser.

Comments

Wuuhuu! Så er der underholdning til morgenmaden :O)

Super spændende.. den skal lige lyttes igennem, mens jeg drikker den første kop kaffe og tjekker min mail ;)

Det har været vildt spændende, at høre om Mortens arbejde med sin webshop. Han tør eksperimentere – og får det gjort – og det er inspirerende.

Fedest, endnu en til samlingen. Glæder mig virkelig meget til at høre denne episode.

Endnu et godt afsnit af PotterCut. Glæder mig til det næste PotterCut :)

I sandhed inspirerende!

Her har vi et godt eksempel på én, der har 100% styr på hvordan man intelligent driver en webbutik. Jeg håber Morten vil blive ved med at blogge om de erfaringer han gør sig, for det er en spændende rejse at følge :-)

Et par kommentarer:

1)
Jeg er fuldkommen enig med Hr. Thorborg om, at danske eKøbmænd er alt for flinke. Men pas en smule på med at følge alle hans praktiske råd, for han har ikke helt styr på den danske markedsføringslov. Jeg har et par gange hørt ham anbefale ting, som går fint i udlandet, men som forbrugerombudsmanden ville slå hårdt ned på her i Danmark.

2)
Man må kontakte kunder med alt muligt, så længe det relaterer til den transaktion eller relation man har med kunden. Og de har mulighed for at sige fra. Så en venlig, ikke-sælgende service besked ved checkout abandonment tror jeg vil være i orden.

Men nærlæs lige markedsføringsloven en ekstra gang. Det er altid godt lige at have sit på det rene, og den er faktisk en meget god læsning! Har man gjort det, er det nemmere at få tilgivelse fra ombudsmanden, hvis han skulle se sig vred på dig :-)

3)
Mht. folk, der hopper af ved adressen: Ved mere traditionelle indkøbskurve, har jeg ofte observeret at folk bruger den til at skabe overblik. Og de klikker sig ofte videre til adressesiden for lige at tjekke om der skulle løbe nogle ekstra, skjulte omkostninger på (gebyrer, fragt osv.).

Jeg ved ikke om det direkte kan overføres til Kondomaten, men det er da en tanke.

4)
Hvis du vil undgå at din B-side i A/B-tests bliver indekseret, så put en NOINDEX META-tag på den. Det fortæller Google at den skal holde snitterne fra den pågældende side. Hvilket også er en god måde til at undgå dupe content problemer, hvis indholdet nu er det samme på A- og B-siden.

Puhhh, nu rødmer jeg dælme, Søren. Jeg ved ikke, om jeg har 100% styr på at drive en webshop, men jeg er villig til at teste alt, der enten er sund fornuft bag, eller som kan bakkes op med gode cases eller eksempler. Og det er vel den rigtige indstilling ;o)
Men mange tak for de pæne ord. Man får jo helt præstationsangst.

Jeg vil lige kommentere på dine input.
Ad 1. Nej – jeg vil aldrig gå ligeså langt som Thorborg. Men i Kondomaten har vi bestemt været alt for flinke, så vi kan godt skrue lidt op for charmen. Skulle der være en 5-10 stykker, der hopper af nyhedsbrevet, så overlever vi nok.

Ad 2. Tak for det. Så fik vi det på plads. Så kører vi bare løs (når jeg engang får mig taget sammen til at implementere det).

Ad 3. Det er muligt, det er derfor folk hopper fra, men på Kondomaten er der netop ingen, der hopper fra når de ser, at der ikke er skjulte gebyrer eller porto eller noget. Men det understreger jo også din pointe. Jeg synes egentligt heller ikke, der er frygteligt mange, der falder fra. Men man vil jo helst ned på det urealistiske tal 0 ;o)

Ad 4. Ja – det er jo en god løsning til søgemaskinerne, men det løser ikke problemet med, at der muligvis er nogle, der bookmarker siden. Men så kan man jo klare det med en 301 redirect. Det her er jo lidt fluekn*pp*r*, men for at yde god kundeservice ville jeg lige nævne det. Det her tip er jo bare lige de sidste detaljer, der gør ens test helt perfekt.

Hej Ib og alle andre.

Jeg var lige ovre på Vadskærs blog og roste ham der for Pottercut’et. Men som han ganske rigtigt nævnte er det også her der skal takkes.

-Så 1000 Tak.

Jeg har ikke fået hørt alle Pottercuts endnu. Men de 3-4 stykker jeg har nået er super spændende. Det er en ren guldgrubbe af viden der er at hænte hvis man lytter med.

Jeg glæder mig til at høre mere og endnu en gang tak også til sponcere og alle der har medvirket.

Jeg er blevet spurgt om, hvilken tjeneste jeg bruger til at få mine overskrifter på Politiken. Det er http://www.twingly.com. Det kan godt være svært at fange, når en nordjyde mumler det ud, så for en god ordens skyld er det her.

Hej Potter,
Har et forslag til forbedring til den ellers fine side du har dig her. Det ville være rigtig fedt, hvis man kunne downloade dine interviews direkte fra siden uden at skulle igennem iTunes.

Mvh
Christian

Hej Potter

Tak for nogle rigtig gode podcast – som blev hørt i løbet af 2 dage. Super spændende!
- Siden har jeg abonnemeret via iTunes, men synes der har været lang pause efterhånden. Kunne du mon overtales til at komme igang igen snart? :-)

Glad for at du følger med – dejligt.

Jeg har en ny der ligger og er meget tæt på at være færdig. Og så har jeg et par gode aftaler. Så der kommer snart nyt.

Du vil være den første der hører om det ;)

Og tak.

Venligst
Potter

Der er boevl med, at hoer denne podcast. Kan kun hoere 7 min af den, surt. Kan du rette det? Paa forhaand tak :-)

Hej Søren.

Jeg har prøvet over de sidste par timer, men kan ikke genskabe fejlen. Det virker fint i denne ende.

Jeg har haft rigtigt meget bøvl med min Surftown konto – og er ved at skifte. Det kan meget vel være at du har fundet et “hul”.

Håber at du kan få til at virke – ellers smider du mig lige et hint igen.

Takker.

Potter

Hej Potter

Det var saa lidt. Det ser ud til, at virke igen.
Tak for de gode podcasts. :)

Se frem til den naeste.

mvh.
Soeren

Hej igen

Problemet er der stadigvaek, programmet stopper stadigvaek efter 7 min og et antal sek.
Naar man starter ser det ud som hele programmet er der. Men desvaere. Haaber du kan faa det loest. Paa forhand tak.

mvh.
Soeren

Nu hvor jeg selv er blevet selvstændig. Og selv kan bestemme de aftaler jeg laver med kunderne, kan jeg også få lov at være med, efter webshoppen går live, altså med markedsføring osv. Og jeg må sige det er inspirende, at lytte til dine erfaringer.

Tak for de gode tips. Jeg vil prøve det af på min egen hjemmeside.

Mange tak for en masse gode råd!

Skriv en kommentar

(påkrævet)

(påkrævet)


Queries: 47
Timer: 0,481