Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (68.0MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
“Nu er det tid til at få kunder!”.
Han har 9 år på bagen som e-købmand, har en koverteringsrate på 9% i sin webshop – og så har han skrevet to bøger hvor han deler ud af sin erfaringer. Morten Vadskær er dagens ekspert i PotterCut.
Morten har selv lavet de to webshops Kondomaten og Faktorfobi helt fra bunden. Og her står han selv for online markedsføring, nyhedsbreve, webanalyse, drift af dem – kort sagt – alt hvad der kan optimere en webshop. Han er manden med ecommerce-jord under neglene.
[audio:https://pottercut.dk/wp-content/uploads/PotterCut-Konverteringsoptimering.mp3]Varighed: 48.33
Download lydfil: PotterCut-Konverteringskarma
Hent og abonner på podcasten i iTunes.
Få en mail hver gang der er en ny episode af PotterCut.
Konverteringskarma er en e-bog der introducerer dig til en lang række discipliner, som du kan bruge til at optimere din webshop eller website.
Du kan læse mere om bogen på www.konverteringskarma.dk . Hvis du vil have en smagsprøve, kan du downloade en gratis light-version.
Få et gratis kapitel
Morten har været så venlig at stille et helt kapitel af bogen til rådighed til faste lyttere af PotterCut. Den er tilgængelig en måned frem – så tager vi den ned igen.
Her finder du et kapitel af Konverteringskarma.
Og så kan du få meget mere af Morten. Han er aktiv på Twitter, har en blog – og så kan du opleve ham som oplægsholder rundt omkring. Det er for sent at opleve Morten til Digital Markedsføring 2010 (udsolgt) – men d. 29. november kan du opleve ham til KonverteringsKarma, kaffe og netværk i København. Læs mere og tilmeld dig…
Som altid et rigtig godt og brugbart podcast.
Morten er rigtig inspirerende at høre på og er endnu bedre live 🙂
Det blev nævnt at man via CSS3 kan lave købsknapper der fader, hvor Morten sagde at han ikke ønskede at denne fadig skulle være for markant. Er det en personligt holdning eller en kommentar basseret på konkrete test?
Når snakken går på konventering, så er der ingen tvivl om at det er en meget vigtig faktor og som Morten selv er inde på, så er det tidsmæssigt et godt sted at tage fat. Det er hurtigt at sætte op og ellers læne sig tilbage og vente 🙂
Men der er lidt meget “hype” omkring at en shop er god til at konventere uden at man afdækker dækningsbidraget.
Et tænkt eksempel. Hvis kondomaten der har en konventeringsrate på 9% har et dækningsbidrag på 0 kr, så vil jeg hellere være en konkurrent der har en konventering på 2% men trodsalt har et positivt DB.
Skal man sammenligne, så bør man også lave en sammenligning inden for ens eget segment. Det kræver ikke nær så meget at sælge en pakke kondomer til dk50,- incl fragt, som det gør at sælge en bærbar computer til kr.15.000.
Jeg er dog slet ikke i tvivl om at Mortens strategi med KISS er rigtig. Selvom det burde være let, så synes jeg det er svært at holde det simpelt. Man vil jo gerne lige vise ens FB side, vise at man er synlig på twitter, have et banner med slagtilbud etc. Det er let at gøre en shop kompliceret med svært at gøre den simpel og overskuelig 🙂
Tak for roserne – det er rart, du kan lide podcastet (og min live performance, hvor du så end har set den).
Jeg er enig i, at DB er meget væsentligt. Som du selv er inde på så er det noget nemmere at holde en høj konverteringsrate, hvis man har et negativt dækningsbidrag eller bare breaker even. Men det kan jeg godt afsløre, at vi ikke gør. Fra 2008 til 2009 har vi faktisk forbedret vores dækningsbidrag med næsten 10%, hvilket vi er pænt stolte af (på trods af stigende kondom- og portopriser).
Jeg har tidligere skrevet om at jeg meget gerne så at man kunne videreføre “værdi” (sådan set bare omsætning) til sin test og det tror jeg også bliver muligt (du kan se mit indlæg her http://blog.v4d5.net/vis.php?titel=Jeg+sp%E5r+lidt+om+GWOs+fremtid&id=218). Indtil da må man nøjes med at spore det via Google Analytics.
Med hensyn til alt det tingel-tangel, bannere, twitter og Facebook folk propper på deres side, så sæt Google Analytics eventtracking til at måle på, om der er nogen, der klikker på det. Er der ikke det, så fjern det. Så jeg forventer egentligt ikke, at du bare gør som jeg siger – men sæt noget sporing på – så kan du se om du skal ha’ det eller ej. Min intuition siger bare “fjern det” 😉
Mht at sælge en pakke kondomer kontra en bærbar så er jeg enig i at der er forskel. Forskellen kommer jo også til udtryk i at ham, der sælger computeren tjener mere pr. ordre og kan bruge flere penge til f.eks. AdWords. Så jeg skal selvfølgelig sælge langt flere kondomer, end han skal sælge bærbare computere. Men forskellen til trods så er min påstand at begge shops kan nyde godt af øget brugervenlighed og split-tests 😉
@ Vadskær
Det har været i forbindelse med WAW i Århus for nogle måneder siden 🙂
Dit Blog indlæg var lige præcis det jeg tænkte på da jeg skrev min kommentar. Du udtrykker det meget godt selv.
Citat “Som e-købmand kan man godt risikere at lave en test, der viser, at side A performer bedst sådan rent statistisk. Men derfor kan side B godt skabe det største overskud.”
Jeg oponere ikke imod værdien af brugervenlighed og spilttest. På det punkt er vi meget enige 🙂 Jeg ønskede blot at medtage DB som en del af diskussionen for at folk ikke stire sig blide på konventeringsprocenten.
På et tidspunkt var der meget hype (specielt på Amino) omkring at købsknapper altid skal være grønne. Men som du selv har nævnt bla til WAW, så er kontrasten i forhold til shop designet vigtigere. Og endelig bør man altid teste og ikke blot ukritisk gå i dine fodspor 😉
På samme måde synes jeg at der er lille hype omkring konventeringsprocenten, uden at have fokus på det vigtigste. Ens indtjening på bundlinien 🙂
Tak for hintet omkring event tracking – det burde jeg nok benytte mere end jeg gør i dag. Pt. benytter jeg In-Page Analytics og selvom det har nogle mangler, så synes jeg det alligevel giver et hurtigt og godt overblik over hvordan folk bruger ens shop.
Havde du testet på CSS3 som du omtaler 26:45 i podcastet?
Ja – jeg tror, vi er meget enige omkring det så. Og ja – der er meget fokus på konverteringsrate. Det er nok fordi at kan man fordoble sin konverteringsrate, så har man jo som tommelfingerregel også fordoblet sin omsætning. Kan man der udover fordoble sine besøgstal, ja så er omsætningen firedoblet. Tror nu, at det alle kigger på er indtjening subsidiært omsætning – men når man taler med andre, så er det konverteringsprocent, der fokuseres på.
Og nej – jeg har ikke testet på CSS3. Da det ikke understøttes i ret mange browsere endnu, så vil testen også blive lidt mudret. Men havde jeg besøgstal til det, så ville jeg klart have testet det 😉
@Chriss: Hvis du er i tvivl om hvordan In-page analytics virker, så kan jeg anbefale at se min lille screencast om det: http://www.youtube.com/watch?v=pnrmhnNHkwY
Ift. den reelle værdi af testversionen, så vil jeg altid anbefale at integrere testen i Analytics med Costum variable. Det er ikke kun for at få omsætning med, men også for at kunne segmentere brugerne, og få meget mere viden.
Glimrende pottercut som altid.
Tak for det 🙂
Fik lyttet det glimragende podcast igennem igår aftes, og har lige ét spørgsmål:
Hvem af jer er det, der et stykke inde åbner en dåse-bajer? 😀
Super podcast med mange gode tips til at forbedre sine konverteringer. Mit fokus ligger mest på SEO men konverteringsoptimering fylder mere og mere. Det nytter ikke noget at kunne skaffe trafik, hvis det ikke konverterer (og omvendt).
Enig I at annoncering på sociale medier som eksempelvis Facebook ikke giver noget (måske en branding effekt). Sociale medier handler (i skrivende stund) ikke om annoncering men om aktiv menneskelig interaktion med (potentielle) kunder.
@vadskaer Kan du ikke liste en-to andre bøger om konverteringsoptimering – udover ‘Dont make me think’ og din egen bog – som du kan anbefale?
/Grosen Friis
Ha haaa Søren. Det blev optaget en formiddag og der drikker jeg ikke øl, så det må være den gode Potter.
Tak Vilnov. Og jeg er enig, Potter laver nogle gode sager
Ja, så fik Kildebogaard også lige spammet med et link til sin egen blog. Chrisss skriver jo ikke noget om, at han er i tvivl om, hvordan in-Page analytics virker, Jacob – men derfor kan du jo godt forsøge at hi-jacke kommentarsporet ;o)
@Grosen Friis Tror måske også vi skal have Søren Sprogø på banen her. Han har vist læst mange flere bøger om emnet end mig. Men jeg er stor fan af The Big Red Fez af Seth Godin – og den er superhurtigt læst. Lidt tungere er Landing Page Optimization, men der er også meget guld at hente.
Og du har så evigt ret. SEO og konverteringsoptimering går hånd i hånd ligesom Jørgen og Grethe Ingmann. Uden det ene har vi ikke det andet – og omvendt. Banker man til begge to så har man en fyldt ordrebog ;o)
@vadskaer Tak for hurtigt svar!
Så må vi håbe hr. Sprogø giver sit besyv med 😉
Tak for dine forslag til bøger om konverteringsoptimering, dem vil jeg kigge nærmere på.
He he, godt citet: “Banker man til begge to så har man en fyldt ordrebog”
/Grosen Friis
Tillad mig at linke til min gamle, men stadig valide liste 🙂
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/1/12/alternativer-til-thorborgs-e-pusher.aspx
Ellers kommer der her en prioriteret liste:
Det bør være et lovkrav, at alle der på en eller anden måde arbejder med Indernetttet, skal læse “Don’t make me think”. Hvis man hellere vil have noget på dansk, så kan jeg kraftigt anbefale “Brugervenligt Webdesign” af Rolf Molich. Han er faktisk internationalt lige så kendt og stor som Steve Krug, og skriver også enormt godt og forståeligt.
Personligt har jeg også fået meget ud af at læse Eisenberg’s “Call to action: Secrets to Improve Online Results”. Han er opfinderen og kongen af det, der er blevet døbt “persuasive marketing”, et begreb / en teori man med stor fordel kan udnytte til landing page optimering.
ALLE af Seth Godin’s bøger er desuden værd at anbefale. De er korte og enormt inspirerende, så det er bare med at gå igang. Hvis jeg skulle hive én frem, så skulle det nok også være “Big Red Fez”. Men (den gamle) “Permission Marketing” er også inspirerende. Nogle af dem er godt nok lidt gamle, men kan være sjove at læse set i et historisk perspektiv. F.eks. forudsagde han i en af bøgerne, at Amazon ville lave en Kindle 🙂
Så er der selvfølgelig også den gamle Jakob Nielsen klassiker “Designing Web Usability”. Den er godt nok oldnordisk efterhånden, men giver en god forståelse for det allermest grundlæggende inden for web design. Og så er den også hurtigt læst.
Det var lige en lille short list. Men alene i Seth Godin’s bøger skulle der også være nok underholdning vinteren over 😉
@sprogoe Tak for svar!
Det ser ud til at være en god liste, og der er heldigvis en masse titler jeg ikke har læst, så det er bare med at komme igang 🙂
/Grosen Friis
Rigtig godt podcast som altid 🙂
Glæder mig allerede til det næste.
Der er godt nok mange ting at holde styr på mht konverteringsoptimering. Tak for et godt podcast der forklarede det grundlæggende. Jeg skal selv igang med at lave min hjemmeside om til en webshop, når trafikken bliver tilpas stor.
Super podcast. Jeg har lige downloadet den seneste udgave af Konverteringskarma, og synes at den er dejlig nem at læse.
Nu gælder det bare om at få testet og øget konverteringen – forhåbentlig
Hej Ib og Morten, er i gang med at downloade den til min android så har endnu ikke hørt det. Nu har jeg lige printet hele light versionen ud af konverteringskarma og så får man et gratis kapitel 🙂
Jeg kender jer begge rigtig godt via de sociale medier så nu vil jeg lytte til dit podcast og kaffen er sat over.
Super dag til jer begge.
Regards
Frank
© Gatewayshop™