Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (42.8MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
[audio:http://www.pottercut.dk/podcast/wp-content/uploads/PotterCut-Soren-Sprogo.mp3]Søren Sprogø – podcast – Trafik, der ikke konverterer, er en udgift
Varighed: 46 minutter
Søren Sprogø er en rigtig midtjyde med mere end 15 års erfaring og 7 års uddannelse inden for IT-branchen. Primært med en baggrund som tekniker og udvikler, men inden for de sidste 5 år mere koncentreret om alle aspekter inden for B2C eCommerce. Lige fra teknik, statistik, analyse til design, kommunikation og markedsføring.
Hør Søren Sprogø fortælle om de 3 online markedsførings-/trafik-kanaler på nettet, som man skal have 100% styr på før man kaster sig over alt muligt andet: SEO, Adwords og Nyhedsbreve.
Hvilken, der er den mest effektive af disse 3, afhænger af situationen. Hvilket produkt man sælger, hvor lang tid man har eksisteret, hvad man har gang i allerede, og hvordan konkurrentsituationen ser ud.
Søren fokuserer ikke på en af dem ad gangen, men går nærmere ind og arbejder med dem alle tre på en gang. Og faktisk kan det lade sig gøre at opnå en slags synergieffekt, hvis man har gang i alle 3 på én gang, hvor 1+1+1 = 5!
Søren Sprogø’s fokus ligger på at skaffe relevant trafik, og få denne til at konvertere! Og kigge på hele brugerens proces fra behov opstår, man søger, man klikker, surfer rundt på et site, og (forhåbentligt) ender med at købe. Istedet for kun at kigge på at skaffe trafik, eller kun kigge på at lave designændringer.
Et klassisk eksempel inden for SEO er udelukkende at kigge på at få en høj placering. Men hvad nytter det at ligge i Top 3 på de vigtigste keywords, hvis folk ikke gidder klikker på dig i resultatet? Eller ender med at bounce væk fra dit site og ikke købe noget?
Her bliver Søren Sprogø klogere
Clickz.com
GrokDotCom
Her finder du mere om Søren
Søren på DelIcious
Søren på LinkedIn
Weblog af Søren Sprogø – Afdeling 18
Online værktøjer.
Google Webmaster Tools
Forslag til ny gæst i PotterCut
Søren har ilang tid gået og været grøn af misundelse over nogle af de ting Morten Vadskær render og laver med hans kondom-shop. Det kunne være rart at høre mere til hans tanker og hvad han render og laver.
Hvis du gerne vil høre mere.
Lyt til podcasten ved at abonnere via iTunes
Få tilsendt en mail, når der kommer nye episoder. Skriv din mailadresse her:
.
Ib:
Ekstremt spændende udsendelse! Jeg tror jeg kommer til at høre den igennem nogle gange de næste par dage. Jeg har set frem til dette afsnit, som bryder vinterpausen i nogle måneder nu, og jeg blev ikke skuffet 🙂
P.S. Afsnittet dukker ikke op når jeg opdaterer podcasten i iTunes.
Søren:
Rigtig spændende og inspirerende snak. Du anbefaler blandt andet det med coffee shop testing. Du siger at man bare skal sætte personen ned og se hvordan de bruger sitet.
Jeg har prøvet at lave lidt tests af en webshop, men hvor vi gav brugeren nogle opgaver som de skulle udføre. Det kunne f.eks. være: “Find produkt XX og køb det”, “Hvad koster porto?”, “Hvor lang tids returret har du?”, “Tilmeld dig nyhedsmail”. Simpelthen for at skabe et behov som kunden skal prøve at få dækket.
Hvad siger du til denne tilgang til det? Jeg ved ikke helt hvor meget brugeren gør, hvis man bare siger de skal surfe lidt rundt på sitet…?
@jacob Dejligt at høre dusynes om episoden. Synes selv Søren er rigtig god – og at han har nogel gode pointer.
Jeg er på iTunes. Uha de er træge.
Igen – dejligt at høre du er der.
Venligst
Potter
@Jacob: Fedt at høre at min “rant” er inspirerende 🙂
Hvis du vil vide mere om Coffee Shop Testing kan jeg anbefale denne artikel:
http://www.uie.com/brainsparks/2008/10/20/uietips-usabilitytesting_dc/
Og mht. dit konkrete spørgsmål, så prøv denne her:
http://www.uie.com/brainsparks/2008/09/29/asking-participants-to-pretend-in-user-studies/
Prøv at stille et simpelt, relevant scenarie op. F.eks. “I har planlagt at tage på hytteferie til Spanien i år. Hvordan vil du gå igang med at researche til det online?”
Observer, hvordan de søger sig frem, og hvilke oplysninger det er de søger efter. Lad dem endelig bruge tid på konkurrerende sites, hvis det er dem de finder frem.
Har de ikke fundet frem til dit site, kan du efter en 5-10 minutter afbryde dem, og sige “forestil dig at du landede på dette site”, og så ikke mere. Observer igen, hvad de leder efter og hvad de finder relevant/urelevant. Langtfra alle er interesserede i at vide hvad portoen og returret er.
Start alle tests ud med at understrege, at det er deres surfingvaner du vil observere, og at det IKKE er en “test” af dem som person. Og hvis de på et givent tidspunkt føler de er havnet i en blindgyde, hvor de normalt ville give op, så er det mere end OK at stoppe.
Faktisk er det en god ide at lade testpersonerne “teste” et par konkurrerende sites også, uden at fortælle dem hvilket der er dit. På den måde undgår du at påvirke dem (alle mennesker vil gerne hjælpe, og vil bruge mere tid end normalt på opgaven, hvis de ved sitet er dit), og du får samtidigt afsløret hvad dine konkurrenter gør godt og skidt.
Håber det gav lidt yderligere inspiration. Men Usability Testing er et STORT emne med mange faldgrupper. Hold dig til korte, simple tests, og vælg de resultater du umiddelbart selv finder gode.
Jeg ved alle “rigtige” Usability eksperter sikkert vil rynke på næsen af dette. Men min holdning er, at selv en dårligt udført test, er bedre end slet ikke at teste.
[…] sig en række erfaringer. Han deler ud af nogle af erfaringerne i den nye episode af podcasten ” Trafik, der ikke konverterer, er en udgift!” Her kan du høre Søren Sprogø tale om, hvordan du skal tænke organisk […]
Hej Ib
Jeg har været forbi siden nogle gange, og der er flere indlæg, der lyder rigtigt spændende.
Men jeg falder fra hver gang, fordi jeg ikke på forhånd kan se, om en podcast varer 2 minutter eller 1½ time, så det kunne være fedt, hvis du lige skrev varighed på ud for hver podcast.
– Johnny
Endnu et godt pottercast! Tak for det.
@Johnny – Tak for at gøre mig opmærksom på det. Det er hermed implementeret.
@rosenstand – tak for din kommentar. Glad for at vide du er i den anden ende.
Potter
Tidligere pcasts har holdt et hoejt niveau, saa jeg glaeder mig virkelig til at hoere Soeren og dig. Soeren fremstaar paa mig som en af de rigtig skarpe!
Tak for formidlingsindsatsen til jer begge.
De bedste hilsener
Kasper
Tak Kasper. Søren er dejlig konkret og har rigtig mange gode pointer, så du kan roligt glæde dig.
Potter
Der er stadig ikke noget at finde i iTunes. Er du sikker på, at du har gjort det rigtigt, Potter?
I øvrigt kan man jo kun rose Søren, for sit valg af næste Pottercut-gæst ;o)
Nu vi er ved ting der ikke virker, så synes jeg ikke rigtigt jeg får en mail når der kommer nye kommentarer? 🙂
Søren: Mange tak for links om coffee shop testing. Dem vil jeg kigge på.
Iøvrigt læste jeg også at det er smart at stoppe dem efter de har set på din side i 4-5 sekunder og spørge dem hvilke elementer de kan huske. Så kan man se om ens call-to-actions virker 🙂
Man kan også bruge den såkaldte “squint”-test:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/8/25/call-to-action-i-praksis.aspx
Søren: Ja, den er også god. Men den tester nok mere om man bruger nogle farver som springer i øjnene. Den anden test kan også afsløre hvillke af sidens tekster (headlines, bullet-points, etc.) som læseren har læst i løbet af de første 5 sekunder på siden.
Hvis man siger at det er i løbet af de første 5-10 sekunder at brugeren beslutter om de vil blive på siden eller om de bouncer, så er det interessant at finde ud af hvilke informationer de læser og dermed baserer deres beslutning på.
Nu skulle iTunes delen være ordnet.
iTunes virker… Tak for det. Pottercut spillede ud af bilradioen i morges på E45 sydgående ;o)
Tak for hjælpen med at påpege mangler på bloggen. Nu har jeg været alle punkterne igennem, så det hele skulle virke igen.
Lad høre hvis der er mere der ikke virker.
Og så har jeg lavet næste aftale om en PotterCut. Glæder mig allerede.
Potter
Jeg fik ikke en mail om at du skrev ovenstående kommentar?
Ved ikke hvorfor det driller. Kikker på det igen – senere 😉
Tak for at holde mig informeret, så jeg kan få det rettet til.
Venligst
Potter
Det var så lidt 🙂
Lige en anden ting til den næste podcast. Den her med Søren starter meget hårdt på hvor man næsten føler man kommer ind midt i en samtale. Det kunne være rart at starte med at bede gæsten om at give en kort præsentation af ham selv. Hvor gammel han er, hvad han laver, hvilke jobs han har haft, etc. Bare lige for at komme stille og roligt igang 🙂
Nu har jeg lyttet podcasten igennem nogle gange og vil da gerne lige komme med et par kommentarer:
1. Test af annonce-varianter i Adwords. Det er selvfølgelig at foretrække at man fordeler trafikken ligelidt over varianterne, men hvis man udelukkende kigger på CTR, så er det vel egentlig ligegyldigt om den ene har fået 150 impressions og den anden har fået 100. Men hvis man udelukkende kigger på antal kliks, så ødelægger det selvfølgelig testen at den ene har fået mange flere impressions end den anden variant.
2. Spændende ny viden omkring tilbageførelse af købet til den dato hvor brugeren oprindeligt klikkede på adwords annoncen. Det var jeg heller ikke klar over. Det virker dog meget besynderligt at Googles indbyggede ROI-rapporter i adwords systemet bliver udsendt allerede om mandagen, hvor der ifølge Søren slet ikke er data nok til at drage konklusioner på. Jeg har f.eks. en rapport som viser data fra 2/3-2009 til 8/3-2009, og den mail modtog jeg 9/3 kl. 01.21. På den måde opfordrer google jo ligefrem kunderne til at drage konklusioner på løst grundlag.
Ja, det vil jeg da give dig fuldkommen ret i. Mere har jeg desværre ikke at sige, da jeg ikke bruger Google’s indbyggede rapporter, men har mit eget system 🙂
Årsagen til at det er gjort på denne måde, er at Google ønsker at vise performance af din annonce, og ikke dit website. Så i teorien er det fint at en konvertering bliver ført tilbage til klikket, i praksis er det bare en b**ch at arbejde med.
Men jeg kan anbefale dig at sætte din egen lille test op for at finde ud af hvor påvirket du er af det. For rejsebranchen f.eks. er det en kæmpe faktor, mens det nærmest er ubetydeligt for blomsterbranchen.
Tag en bestemt uge, og gå ind hver eneste dag i de efterfølgende 30 dage og check hvor mange konverteringer Adwords melder (gør ikke så meget du misser en enkelt dag eller to). Noter det dag for dag ned i et regneark. Hold øje med en 2-3 forskellige uger for at se om der er afvigelser.
Plotter du det ud på en graf skulle det gerne være tydeligt hvor mange dage du kan vente, før størstedelen af alle konverteringer er blevet talt med.
Lav gerne denne øvelse med jævne mellemrum. Der kan sagtens være sæsonudsving i, hvor hurtigt folk konverterer.
Hej Søren. Tak for dit svar.
Ja, det er nok desværre umuligt at sige noget generelt om, så det bliver vist nødvendigt med en test.
Hvis man har Google Analytics med E-commerce, kan man også gå ind og segmentere trafikken, så man udelukkende kigger på Adwords-trafik, og derefter kigge på “Days to purchase”, for at få et lidt mere generelt billede af brugeradfærden i købsbeslutningen.
Din test vil selvfølgelig give et lidt mere “rent” resultat, men hvis man f.eks. ikke har mere end 3-4 konverteringer om ugen, så kan det godt være svært at basere noget på, ved udelukkende at kigge på en uge i adwords. I den situation kan man få et noget større datagrundlag ved at kigge på 2-3 måneder i GA.
Men hvis man annoncerer aggresivt og har rigtig mange konverteringer hver uge, så vil jeg da også klart ty til din test-metode.
Hmm, klokken er nu 17:09 men indlægget er sat til 18:09. Måske skal der rettes lidt i daylight savings på serveren, Potter? 🙂
@Jacob W – Tænkte jeg ville give dig muligheden for, at være forud for din tid 😉
Potter
[…] i tvivl, så giv allerede nu Søren Sprogø 45 minutter af din tid. Jeg havde ham som gæst i min podcast om Online Markedsføring, og han er god at blive klogere af. Gå direkte til afsnittet ” Trafik, der ikke konverterer, er […]