Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (56.2MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
[audio:https://pottercut.dk/wp-content/uploads/PotterCut-Rosenstand-Potter.mp3]Varighed: 40.56
Download lydfil: Personlige søgeresultater og Google stjernevisning
Google ligger ikke på en lade side. Hele tiden kommer der nye elementer – små ”forbedringer” af deres søgemaskine. Noget har været kendt et stykke tid, men først nu ved at tage rigtig fat.
Det er f.eks. Universal search, der har været kendt og brugt af Google længe. Det er tanken om, at internettet består af mere end bare hjemmesider med tekst. Video, billeder bør være en aktiv del af enhver søgemaskineoptimering.
Googles ”stjernevisning” og sidevisninger giver også et tydeligt billede af, hvordan brugen af sociale medier en central del af Googles algoritmer.
En ting er sikkert: aldrig har der været så mange muligheder for, at erobre de gode pladser på Google.
Brug 40 minutter i selskab med Thomas Rosenstand og Ib Potter der taler om konsekvensen af de nye tiltag fra Google.
Du kan abonnere på podcasten ved at bruge iTunes. Det er gratis og podcasten vil finde vej til din iPod, når du kobler den til din computer.
Du kan også downloade lydfilen, brænde den ned på en cd eller overføre den til din mp3 afspiller.
Du kan også få en mail hver gang der kommer en ny episode af podcasten.
Lyder som en spændende podcast. Den er ved at blive hentet ned, så jeg kan hører den i morgen når jeg skal på landevejen.
Det er det bedste sted at lytte til podcast. Køre bil og lytte.
Hvem er det der siger mænd ikke kan multitaske!
Lige præcis 😉
Vi ses i morgen.
Spændende cast.
Tilføjer mig nu til den skare af tilhængere af denne udvikling. Jeg er af følgende opfattelse
Når google laver personificerede søgninger stiller det langt større krav til indholdet på et website – som helhed. Tendensen går i min optik mod at brugeren bestemmer hvordan sites skal ranke og det gør jo sådan set bare at indholdet kommer i højsædet.
Det betyder imidlertidig ikke at SEO er overflødigt snarere tværtimod. SEO går jo også i retningen af bedre indhold: idag snakker vi jo om unikt indhold, gode overskrifter og masse af indgående links. Alt sammen i og for sig til fordel for brugeren.
Synes udviklingen er rigtig positivt – tror måske bare nogle er bange for betydningen af ændringerne 🙂
Enig – det er den helt rigtige udvikling.
SEO handler om at gøre de rigtige ting – de ting der skaber flere besøgende og de rigtige besøgende. Og jeg mener også det er det vi taler om.
Igen – spændende og god udvikling.
[…] Og her har du et direkte link til det omtalte podcast: Rosenstand og Potter om Google […]
For min skyld kunne i to godt komme med et fast ugentligt podcast. Det er altid super inspirerende. Både indhold og lydkvalitet er i top.
Mødes i fysisk i et studie eller hvordan laver i disse podcasts? Kunne ikke forestille mig kvaliteten bliver så god på Skype. 🙂
Godt at i også reklamerer for Twitter. Der er rigtig mange inden for IT/medie branchen på Twitter, men der mangler en masse uden for IT/medie branchen er mit indtryk. Lad os håbe de kommer med snart også.
Ser frem til næste podcast.
Tak Henrik! Jo – det er faktisk via Skype. Når man ved, hvordan det fikses – og har en ekstremt dygtig mand som Potter på banen, kan det lade sig gøre.
@Henrik Andersen – hvor er jeg glad for at du har bidt mærke i lydkvaliteten – det er jo liiiiige det jeg ælsker 😉
Thomas sidder i Florida og jeg sidder i Holstebro. Der findes en lang række programmer til Skype – og med lidt held, så kan det blive godt.
Det vi har gjort her er, at vi har optaget vores samtale i hver sin ende af Skype – og så smed Thomas sin version på Dropbox. Her henter jeg den og fletter de to lyde sammen.
Som at sidde overfor hinanden…. 😉
Glad for at du kan høre det.
Potter
@Rosenstand
Okay. Imponerende. Det kan være vi kan lokke et blogindlæg ud af Potter om hvad man skal være opmærksom på med Skype interviews?
@Potter
Det svarede du så næsten allerede på inden jeg spurgte. 🙂
@Henrik – blev bare så glad for, at der er nogen der bemærker de tekniske finesser. Dem er jeg slem glade for, kan du nok forstå 😉
@Potter – Helt sikkert. Indhold er det vigtigste, men serveringen betyder også rigtig meget 🙂
I er jo bare skønne at høre på 🙂 Lyder til at i har mange netværksflader og har mange meninger sammen, er i venner eller bekendte?
Jeg vil kort lige kommentere på dialogen i har om twitter strømmen og Thomas’ runde om morgenen, når vi i DK har tweetet hele dagen, jeg sad her til aften og diskuterede lidt med mig selv (kan ske ret ofte), om Twitterstrømmen faktisk kun er et effektivt medie rent markedsføringsmæssigt indenfor samme tidszone.
Min oplevelse er som Potter nemlig inde på at han får størst traffik på sin blog når han har smidt sit tweet og der så bliver retweetet dagen efter. Det giver lige en runde 2.
Samme tendens har jeg egentlig i ganske kort periode oplevet, at hvis jeg tweeter om min blog efter kl 23 dansk tid, så er der nær den samme traffik som hvis jeg laver mit tweet mellem kl 20-22, hvor jeg har en fornemmelse af at rigtig mange er online.
Et tweet er ikke “levende” ret længe eller har du oplevet det anderledes?
@Kevin
Er meget enig i dine betragtninger om hvornår det er fornuftigt at tweete. Jeg har dog også oplevet succes når jeg tweeter om morgenen omkring kl. 8. Jeg har en teori om at mange starter dagen med at åbne Twitter og lige se hvad der rør sig.
Mine tweets har endnu ikke “overlevet” mere end 24 timer. Den med et nyt tweet dagen efter på baggrund af kommentarer er rigtig god.
Ja, der er tydeligt sket noget med lydkvaliteten siden i mødtes første gang i pottercut. Men du har måske også fået en lidt bedre mikrofon siden dengang, Thomas? Det er nemlig især din lyd der er blevet bedre.
Men det er vel også nødvendigt, hvis du skal bruge Skype til at snakke med kunder. Kan du forresten fortælle lidt om det setup som gør det muligt at kunderne bare ringer til et lokalt nummer i Danmark? Jeg arbejder nemlig sammen med en webshop, hvor ejeren også lige er flyttet til udlandet, så vi skal også har fundet en lignende løsning 🙂
Det skyldes nu ikke mikrofonen – men derimod selve metoden. Jeg optager min del af samtalen på Audacity, og bagefter sender jeg det lydspor til Potter, der så klipper det sammen. I det første interview blev begge dele af samtalen optaget ét sted – og så er der jo Skypelyd på.
Det er såre simpelt med Skype. Man køber blot et såkaldt Skype-In nummer, og til det nummer har vi så peget vores 70-nummer. Kunderne ringer til normal dansk telefontakst – og vi får skidtet overført til Skype for omkring 20-30 kroner månedligt. Det hele er grundigt beskrevet på Skypes hjemmeside.
Okay, ja det gør selvfølgelig en forskel. Jeg kan se at Potter har skrevet et indlæg om det da pottercut startede og det er så bare den metode i bruger, bare med Audacity istedet for:
https://pottercut.dk/podcast/podcast-optagelser-med-skype-og-callburner/
Ja, det lyder godt nok simpelt (og billigt!) med Skype-In. Det vil jeg lige få kigget på. Det er da utroligt at det kan gøres så billigt. Men det er måske derfor at ebay ikke rigtig kan tjene penge på Skype 🙂
Vi brugte også Skype da vi var i DK – vi betalte omkring 30 kr. pr. måned for ubegrænset opkald til danske fastnetnumre. Og jeg mener UBEGRÆNSET! Vi sparede flere tusind kroner hvert kvartal på telefonregningen 😉
Jeg kiggede faktisk lidt på Skype-priserne for noget tid siden i forbindelse med at ringe til mobilnumre i udlandet og der synes jeg faktisk ikke der var specielt meget at spare. Men et kan være man skal have fat i sådan nogle flatrate-abbonementer som du snakker om får at det virkelig bliver billigt.
Skønt podcast igen i to. Er altid hyggeligt at lytte til jeres snak. Som en anden nævnte kunne i sagtens lave det som en fast begivenhed at podcaste sammen. (2-4 gange om mdr tak 🙂 )
Og YEP, lyden er virkelig sprød. Er skide lækkert arbejde med detaljerne Potter.
@Claus Heinrich – glad for at du kan li´stilen. Podcasten bliver jo lidt lang af det, men jeg kan godt li´dialog formen.
@Kevin – Tror du de fleste sidder ved Twitter om aftenen? Kunne være godt at finde noget stat på det.
Jeg bruger også mail til at promovere podcasten med. Der er stadig mange der ikke bruger en nyhedslæser. Og så er det nu lækkert nok med en mail.
Først vil jeg sige som alle andre kanon lyd kvalitet.
Jeg har et par enkelte spørgsmål til nogle af de ting i kommer ind på i jeres podcast.
1. Hvilken påvirkning har ens Adwords kampanger på favoritsøgning ved google. Jeg mener hvis fru “Jensen” klikker på en af min Adwords opslag, vil jeg så figurer højere på hendes pc næste gang hun søger efter samme søgeord.
2.Jeg må indrømmer, jeg er en af dem der ikke har fået navngivet mine billeder i min webshop, for jeg viste ikke bedre. For at rette op på det, så skal jeg vel uploade billederne igen med nye filnavne og så lægge dem ind til hver vare igen. Eller er der en let/hurtig måde;-)
3. Angående twitter, så syntes også det er et pisse smart værktøj, men hvordan får man lige folk til at følge en, når man først er startet nu.
4. Har i nogle råd til programmer der kan komprimere ens billeder uden det går ud over kvaliteten. For det er vel også væsentlig mht. hastigheden på ens side. For hastigheden er google da vist også begyndt at kigge på eller hvad?
Til sidst vil jeg sige. Jo i er onde i seo herrer.
Fordi jeg syntes det, er nok fordi jeg ryger ind i den boks der bare er pisse misundelig på jeres håndværk.
(det blev vist en lidt lang kommentar beklager)
Frank
@Frank – super spørgsmål – tak for det. Tror jeg vil bruge dine spørgsmål i en anden podcast, så du kan få et uddybende svar. Håber det er okay.
Men lige kort om billeder: Photoshop Elements er alle 5-700 kroner værd. Der er andre der er gratis og vild gode, men den preview du får når du skal pakke billeder, har jeg ikke set i andre.
Og nej – du skal den lange vej med dine billeder. Alt efter hvilket shopsystem du bruger. Sorry 😉
Twitter bliver en podcast for sig… tror det kunne være et godt “Tema podcast”.
Dejligt med input til kommende podcasts – det er jeg glad for.
Venligst
Potter
Frank: Med hensyn til twitter, så er jeg også rimelig ny derpå og har derfor heller ikke fået mig så mange followers endnu, men det behøver ikke være noget problem, hvis man bare kan være heldig at få nogen til at retweete det.
Et eksempel kunne være nedenstående link, som bliver retweetet af 11 personer udover mig selv (heriblandt Potter som har 618 followers) og så sker der virkelig noget.
http://bit.ly/info/5ZMotP
Så du behøver ikke nødvendigvis selv at have en masse for at det kan give en effekt, hvis du bare kan få et par stykker af de store drenge til at snuppe den og sende den videre til deres netværk.
@Jacob – god pointe.
@Frank – for mig har det drejet sig om at finde ud af, hvad det er jeg vil bruge Twitter til. Jeg er ikke efter slutbrugeren af mine ydelser. Jeg bruger Twitter til at netværke med, til at blive klogere af og til at få hjælp.
For at få et godt netværk, så har jeg søgt efter dem der tweeter om de ting jeg har “brug for”.
For at blive klogere, følger jeg dem der i forvejen blogger om de emner der optager mig.
Og for at kunne få hjælp, så hjælper jeg andre.
Det synes jeg er ved at lykke for mig. Og derfor er Twitter blevet til stedet, hvor jeg får mine nyheder – indenfor det jeg synes der er spændende og relevant.
Giv Twitter tid – og indgå aktivt. Måske går Twitter hen og bliver din primære kilde til gode informationer.
Potter
Potter: Ja, men det giver samtidig de tunge drenge er vist “ansvar” for at hjælpe os nystartere igang. Sammen med anyhed.dk er twitter jo stedet hvor skidt bliver skilt fra kanel så det gode bliver trukket frem i lyset. Så hvis blogosfæren skal udvides med nye gode blogs, så skal de retweetes og stemmes op på anyhed. Det er den bedste mulighed for at få nye besøgende til en blog.
Søren Sprogå sagde i et tidligere Pottercut at man ikke kan vokse en butik i antallet af nye kunder via sit nyhedsbrev. Det kan kun bruges overfor eksisterende kunder, og det er jo lidt samme historie med blogs. Et RSS-feed er utrolig vigtig til at fastholde sine besøgende, men man kan ikke få nye læsere af den vej. De skal primært hentes gennem twitter og anyhed (og til dels Google) som det ser ud i dag.
P.S. hvad er forresten opskriften på at få 618 followers? Har du nogen fornemmelse af hvor de kommer fra? Er det udelukkende læsere på din blog du har hevet med over, eller har du gået andre veje?
Herligt med et nyt Pottercut.
@Kevin,
I online markedsføring/SEO-kredse er der i hvert fald mange natteravne. Jeg har oplevet op til 30-40 danske klik om aftenen/natten på et link i tweets udsendt et sted mellem 23 og midnat.
@Potter,
Yes, prøv med et temapodcast. Dig og nogle andre, som har noget klogt at sige om Twitter. Hvis du kun snakker kort med hver, bliver redigeringsdelen forhåbentlig ikke for tung i sådan en omgang?
Det kunne også være rigtig sjovt hvis du havde flere på linjen samtidig, ligesom de gør i udlandet 🙂 Men jeg ved ikke om det bliver noget rod når du skal køre lydsporene sammen til sidst?
@Frank @Jacob – spændende form at kaste sig ud i. Kunsten bliver at holde det stramt og kort. Synes nogle andre der kaster sig ud i den disciplin bliver lange – lidt for lange.
Men det skal da klart prøves.
Jeg er helt enig i, at der skal skrap styring på. Du må være den hårde debatleder, der sidder med stopuret! 🙂
Godmorgen Danmark!
Jeg giver lige Frank fra Økoshopen et hurtigt svar – og så kan Potter uddybe i kommende og forhåbentlig snarlige podcastst.
@Frank:
1. Nej
2. Nej
3. Det får du i et podcast fra Potter
4. Brug denne: http://www.faststone.org/FSResizerDownload.htm
Det var da kort, ikke?
@Potter
Tak for svarende. Er glad for du kan bruge mine input til noget.
@Rosenstand
Tak for linket, så er det bare med at komme igang med at lave billederne om på shoppen;-)
Frank
Potter: Så længe I holder Jer til emnet, så synes jeg ikke det kan blive for langt. Men når nogle af de udenlandske podcasts starter med 10 minutters hyggesnak grænsende til privat snak, så bliver det for meget. Man skal selvfølgelig ikke overdrive, men jeg synes ikke du behøver være nervøs over at dine podcast begynder at nærme sig en times varighed.
Rart podcast – som altid noget nyt at lære / se på igen.
[…] Ib Potter har via Skype lavet et rigtigt godt podcast med Thomas Rosenstand. Du får 40 minutter spækket med informationer om nye tiltag hos Google – især personlige søgeresultater: https://pottercut.dk/thomas-rosenstand/personlige-sogeresultater-og-google-stjernevisning/ […]
[…] jeg lavede en podcast episode med Thomas Rosenstand, blev der klikket i alt 409 gange på links lavet i Bit.ly fordelt over 33 […]
[…] har jeg tænkt over i noget tid, og også været lidt inde på via et podcast (se kommentarerne). Og det handler lidt om, at når din Twitterstrøm når et flow, så er det […]
Fremragende podcast, endnu engang. Og altid dejligt, at lyden er 100% i orden.
[…] Rosenstand har sidst været med i PotterCut med emner Personlige søgeresultater og Google stjernevisning. […]