Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (Varighed: 54:08 — 74.4MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
Test, test og atter test. PotterCut handler denne gang om splittest og brugertest.
Mogens er specialist i brugertests og splittest og arbejder i dag som konsulent i sit eget firma. Mogens Møller arbejdede 5 år i et webbureau, som e-handelskonsulent og rådgiver. Nu er tiden så kommet til at han vil stå på egne ben – og fokusere på det han brænder mest for.
Du kan få 15% i rabat på det kursus som Mogens holder i Århus. Du skal blot skrive “PotterCut” i det bemærkningsfelt der er med tilmelding. Du kan se og læse mere på Mogens Møllers website.
Og så kan du hjælpe podcasten ved at give din stemme på PotterCut til European Podcast-Award. Åbner en ny side, så jeg ikke afbryder din lytning 😉
Hent og abonner på podcasten i iTunes.
Hej Potter, tak for god postcast. Spændende og relevant emne.
Jeg synes det er interessant at diskutere forholdet mellem holdning og data. På en eller anden måde handler podcasten meget om at få data til at tage beslutninger på (som Google siger “Because data beats opinion”). Men alligevel “falder I i” og bruger en del tid på at snakke om jeres mening om dropdowns. Mogens får lige samlet op og sagt at det må man teste, hvilket jo også er nødt til at være hans konklusion .-)
Men det jeg vil sige er, at det er svært at have en fuldstændigt datadrevet organisation (nogle taler om Optimization Maturity Model), hvor den personlige mening træder i baggrunden. Faktisk har jeg hørt de gode optimeringsbureauer sige at kompetencen faktisk er at kunne oversætte data til hypoteser til faktiske designs (der så testes). Samtidigt er vi jo ofte ansat til at mene ting – en designer (i bred kontekst) er jo en beslutter.
Så jeg synes det er værd at diskutere hvordan man tager fat på at teste og bruge test – ikke mindst som en proces, mere end blot et værktøj. For man kan lave masser af teste og gør ondt værre.
Så jeg glæder mig også til at markedet modnes lidt og retorikken skifter lidt fra “du skal teste, ellers taber du penge” til, “sådan indgår fx test i din konverterings-optimerings-proces i din organisations digitale strategi”.
/Ole
ps. jeg bruger Optimizely og synes det banker både Google Website Optimizer og Visual Website Optimizer any day 🙂
Hej Potter og Mogens,
Tak for et godt podcast. Jeg tror at jeg skal høre det en gang mere, for at få det hele med:-)
Der var i hvert fald en øjenåbner, som jeg tror kan betyde meget for os.
Desuden ekstra tak til Mogens for at anbefale min chef Kajsa, fra CoolStuff, til et podcast. I ville sikkert ikke kunne forstå hinanden(Kajsa er svensk), men jeg tror det kunne være utrolig lærerigt for mange!
Jeg har desuden både testet Optimizely og Visual Website Optimizer, og Optimizely fungerer også langt bedst for mig!
Hey Gutter..
Godt pottercut – som altid fristes man næsten til at sige.
Såfremt man skulle igang med at lave en shop – ville det så være en god ide at have denne venstreside eller top nav ?
jeg tænker, kunne i give jeres bud på hvad i mener der er for og imod den ene og den anden.. Når jeg tænker topnav, mener jeg exploderende top nav, hvor den folder HELT ud og du har plads til billeder mm. Når jeg tænker venstre nav, tænker jeg på en hvor den folder ind og ud alt efter hvilken kategori der klikkes på.
Fordele top nav:
Mere plads – bedre grafisk
Ulemper topnav:
Måske sværere at navigere i?
uhensigtsmæssigt ikke at kunne se “det store billede”
nyt og farligt.
Fordele Side nav:
Bedre mulighed for a vise alt på en gang.
Lettere at navigere for almen mand.?
ulemper ved sidenav:
tager alt for meget plads
kommer let til at se “billigt” ud
Endnu en gang må jeg klappe i hænderne og nyde at der kommer fokus på brugertest og kvalitative undersøgelser frem for blot kolde metrics, der ikke giver svar på “Hvad der reelt sker” på websitet.
Jeg tillader mig desuden at smide et link til et par slides med mit but på hvornår man bør brugerteste som online marketing person eller ansvarlig for webudviklingsproces.
http://www.slideshare.net/thorefogh/hvornr-skal-du-brugerteste
tak for endnu et lækkert podcast, og endnu engang tillykke til dig Mogens fro at tage skridtet ud i “the real world” som selvstændig!
/thore
Godt indhold – dejligt at arbejde med et felt hvor man bliver klogere af dét man gør..
Det lyder nu også til at du har et godt udgangspunkt Mogens..
Held og lykke med workshoppen
Jeg noterer mig at Benjamin Gundgaard (ifølge Martin Thorborg er han Danmark usability guru #1) siger: “Du skal ikke A / B split teste grundlæggende koncepter” – når vi nu taler om at teste på horisontal versus vertikal menu. http://www.benjamin-gundgaard.dk/pas-pa-med-at-ab-splitteste-forkert.html
Det er nu spændende. Hvem skal man tro på? Den kloge eller den endnu mere kloge. Kunne vi nu bare teste os ud af det 🙂
Nuvel, er det kun fordi designerne elsker den horisontale at den vertikale er på vej ud? Kunne der måske være gode grunde til det?
Så prøv den her: http://www.smashingmagazine.com/2010/01/11/the-case-against-vertical-navigation/ en der argumenterer for at den horisontale er bedre.
Har vi nogen der helt fra bunden af, har testet det og kan dokumentere resultatet? Findes der overhovedet nogen der arbejder sådan – jeg tvivler.
Jeg tror pointen her er – det kommer an på og drag dine egne konklusioner 🙂
Mange tak for kommentarerne alle sammen og fordi I lyttede med.
@Ole Gregersen
Jeg er helt enig med dig i, at man ikke kan have en fuldstændig datadrevet organisation. Man skal selv kunne handle på resultaterne f.eks. fra en brugertest og vurdere, hvad der er vigtigst, hvorefter en splittest i mange tilfælde vil være det oplagte næste skridt.
@Nikolaj Astrup Madsen
Mange tak. Det er jeg rigtig glad for at høre.
Mon ikke Potter kan rulle sig ud på svensk også? 🙂 Alternativt kan de jo tage det på engelsk.
@Michael V. Hansen
Jeg synes faktisk, at du selv kommer rigtig godt omkring fordelene og ulemperne.
For mig er det vigtigste, om folk kan finde ud af at bruge den og helt generelt, om de overhovedet kan finde den.
Hvis det volder problemer, så er det alvorligt.
Hej
Endnu et rigtig godt podcast, men det ville være dejligt med en opsummering af links til de nævnte værktøjer og bøger, så vi slap for at skrive ned og bagefter google osv – ville være en fin service – lige som med video indlægget 🙂
Ja, man kan jo altid bruge en halv time her: http://www.whichmvt.com/
Til de der gerne vil vide mere om optimizely, kan man altid spørge mig eller læse på min blog på usabilitybog.dk/olesblog
(disclaimer: jeg er ikke ansat af optimizely :-))
Sorry @henrik – plejer at få det gjort, men den smuttede lige her.
Så er det jo guld at Ole Gregersen lige springer ind. Ole – din tidligere kommentar var røget i SPAM pga. to links. Sorry. Smid en mail til mig en anden gang, hvis du ikke ser din kommentar med det samme.
[…] evt. hvordan du hurtigt kommer i gang med den første brugertest i dette podcast – link til: https://pottercut.dk/webshop/splittest-og-brugertest-af-webshops/ […]
Jeg vil virkelig også genre i gang med at bruge Optimizely og VWO, men det ser bare ud til at det ikke fungerer helt så godt og stabilt på større dynamiske site – er der nogen som har erfaringer med dette?
Hej Nikolaj.
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med et “Større dynamisk site”. Jeg bruger Optimizely på et site der sælger rejser online, hvilket er meget dynamisk og som sidste måned havde over en million unikke besøgende.
Så er der stabiliteten, igen, jeg ved ikke helt hvad du hentyder til, men jeg oplever ingen problemer.
Jeg synes Optimizely klarer den opgave helt fint.
Du kan læse om mine oplevelser med især Optimizely på usabilitybog.dk/olesblog, men skriv også gerne til mig om det.
/Ole