Podcast: Afspil i nyt vindue | Download () | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
Inspirationen til denne episode af PotterCut kom efter at have læst indlægget “7 dumme fejl jeg har begået som e-købmand”. Indlægget har Morten Vadskær skrevet som ekspertblogger på Amino. Efter endt læsning fik jeg lyst til at spørge ind til de syv fejl – og så ville gerne have 7 gode råd med på vejen også.
I denne udgave af PotterCut får du de 7 fejl du ikke behøver at begå – suppleret af 7 ting du som minimum skal have styr på.
Morten Vadskær har mindst et par webshops kørende – og det skulle undre om han ikke også et par i støbeskeen. Han deler gerne ud af sine erfaringer – ikke alt hvad han ved – men kommer ofte med gode råd – på Twitter, i netværksgrupper, blogindlæg – på sin egen blog – men også som ekspertblogger på iværksætternetværket Amino. Og så deler han også ud af sine erfaringer i nogle af de e-bøger han har begået.
Her får du først 7 konkrete erfaringer – fejl – som han har begået i sin tid som e-købmand. 7 fejl han siger du ikke behøver at begå – hvis du altså kan lære af hans erfaringer. Og til slut i podcasten kommer Morten med 7 ting, 7 ting du absolut bør have styr på.
Hent og abonner på podcasten i iTunes.
Få en mail hver gang der er en ny episode af PotterCut.
Tak for en endnu en god podcast- dejlig konkret.
Velbekomme @lasse. Ham Morten er dejlig konkret og meget lidt flyvsk. Godt podcastmateriale 😉
Nøj, for et godt podcast! Måske Potter’s bedste til dato?
Det burde ihvert fald være “required listening” for webshop ejere, for man kan høre at Vadskær’s tips kommer af lang tids erfaring. De er det rene guld.
Når jeg nu bliver nævnt i Podcast’et, så kan jeg ikke lade være med at komme med et par kommentarer. Dem der kender mig vil også synes at det ville være underligt, hvis jeg ikke gjorde 😛
1)
Jeg kan mærke at jeg hellere må komme igang med en blog post om, hvad branding er, og hvornår/hvordan man skal bruge det 😛
Men kort fortalt: Der er ikke noget, der hedder “lidt branding”. At indrykke en enkelt annonce i en avis er ikke branding, det er spild af penge 😛
Medmindre selvfølgelig man rammer den rigtige målgruppe med det rigtige tilbud på det rigtige tidspunkt, og alt det der…
“Branding”, eller “brændemærkning” på dansk, sker først, når du rammer den samme person flere gange (3-7 gange) inden for et kort tidsrum. Og formålet med branding er aldrig at skabe direkte salg, men at øge kendskabsgraden.
(Google lidt på “Reach and Frequency”, hvis du vil have mere teori)
2)
Som note vil jeg sige, at Google Analytics bestemt ikke kan stå alene, når det kommer til at forbedre checkout flowet.
Google Analytics kan fortælle dig hvor det går galt, men ikke nødvendigvis hvad og hvorfor. Her er brugertests det geniale redskab. Men det siger Morten også sidst i podcast’et.
(Google lidt på forskellen mellem kvantitative og kvalitative tests, hvis du vil vide mere)
Og jeg er fuldkommen enig. Selv en dårlig udført brugertest, er bedre end slet ikke at brugerteste. Det er så nemt at tage en person, sætte vedkommende ned foran en computer, og bede ham/hende om at fuldføre en opgave. En virkelig eye-opener, alligevel er der næsten ingen der gør det. Nøj, jeg er også blevet overrasket mange gange under brugertests.
3)
Og så kommer det punkt, hvor jeg virkeligt stejlede i podcasten.
At udregne “Hvad koster en ny kunde?” er MEGA kompliceret! Jeg tror nærmere Morten taler om “Hvad vil jeg give for en ordre?”.
Der er nemlig stor, stor forskel på at få en ordre, og få en ny kunde.
Du skal være en rigtig dårlig købmand, hvis du ikke formår at hive en kunde ind i din butik igen og igen og igen, og dermed placerer vedkommende mange ordrer i sin “levetid”.
Den korte historie: Hvis du tjener ca. 100 kr. per ordre, og kunder i gennemsnit handler 3 gange i din butik i hele deres “levetid” før de forsvinder og aldrig kommer igen, så vil du maks. give 100 kr. for en ordre og maks. 300 kr. for en ny kunde.
Men at udregne en kundes gennemsnitlige levetid, det er altså lidt af et regnestykke 😛
Dernæst har vi heller ikke kalkuleret, hvor gennemsnitskunden kommer fra ved 1. ordre, 2. ordre, 3. ordre osv. osv.
Best-case scenariet er, at du skaffer kunden og den første ordre, igennem SEO eller Adwords. Og så bliver ved med at hive vedkommende ind i butikken igen via dine gratis nyhedsbreve samt Facebook side.
Worst-case scenariet er, at kunden kommer igen og igen og igen via de dyre Adwords kampagner.
Håber det giver mening.
“Hvad vil jeg gi’ for en ordre?” er godt købmandskab, og er især helt essentielt, når det kommer til at styre f.eks. Adwords med hård hånd.
(Google “calculate customer lifetime value”, hvis du vil vide mere)
—
Det var lige nogle af de tanker, der blev sat gang i i mit ho’ed, da jeg lyttede til podcastet. De er derfor ikke nødvendigvis 100% gennemtænkte 🙂
Men nøj, hvor er det et godt podcast. Jeg vil helt klart overveje lige at sende en note om det næste gang jeg sender nyhedsbrev til mine kunder!
Fedt, fedt, fedt indlæg! Kan det passe, at lyden var ekstra god i dette afsnit?
Og tak til Morten for at nævne mig i podcastet!
– Michael
Endnu et godt drøn far dig, Potter. Og Vadskær er jo Vadskær – han har så mange guldkorn at byde på, den knejt! Tak for det!
Tak for de pæne ord d’herrer. (Egentligt underligt der aldrig rigtigt er kvinder på banen, når det drejer sig om sådan noget her).
@Søren – Ja, det der branding ved jeg intet om, så du har nok ret. Mht “ny kunde” så har du også ret. Jeg mener mere “hvad vil jeg gi’ for en ny ordre” og hvis man på en eller anden måde kan finde livstidsværdien af en kunde, så kan man jo give rigtigt meget for en ordre. Men hvis man ikke aner om man tjener penge eller mister penge på en “ny ordre” så er det noget skidt 😉
Og tak til Potter for endnu engang at have inviteret mig i studiet. Der er altid hyggeligt og jeg har hørt andre, har fået serveret kage, så jeg bliver ved med at dukke op i håb om at Potter disker op med et stykke hjemmebag 😀
Tak for endnu et godt podcast omkring det at være e-købmand. Jeg er der ikke helt endnu, men alle disse mange podcast og blogindlæg presser mig virkelig til snart at starte!
Fed podcast!
Jeg gjorde mig lidt tanker imens jeg lyttede til den.
Jeg synes mange sammenligner offline annoncering, med det som de kunne have fået på AdWords. Det forvirrer mig bare lidt. Som god e-købmand, så har man vel sørget for at bruge alt hvad der overhovedet er muligt, på AdWords, inden man giver sig i kast med offline annoncering.
AdWords kommer ALTID før offline vil jeg mene, men det er bare når du, Vadskær, siger at du kunne have fået mange flere klik på AdWords, så synes jeg ikke det kan sammenlignes.
Fordi du vil næsten altid kunne trække mere trafik på AdWords, men det er jo ikke en enten-eller situation, men derimod en skal-jeg-også-det-situation.
Det kunne derudover også være interessant hvis du sendte et nyhedsbrev ud til drengemodtagerne med pigetøj, og omvendt. Bare for at teste om det gav noget 🙂
I tilfælde af at det har interesse, så har jeg taget mig sammen og skrevet en artikel om hvad jeg mener branding er:
http://www.afdeling18.dk/blog/2012/2/24/hvad-er-branding-egentligt.aspx
Super fed podcast. Super mange fede guldkorn 🙂
Jeg skriver til dig,fik forståelsen ad at du har stor erfaring i Network Marketing , det helt nyt starte op, en dygtigt ven og jeg er de første to som har starte det i Denmark,behagelige grundstifter som bygge det op(advertisingnet)de har 100år erfaring i network marketing ,det er bygge med en matrix der heder 2*4 ,ja lige ud ønsker jeg, sprede det i Denmark og søger eksperter til vi kan få det i fart her i Danmark , jeg giver dig mit link med ,i håb at du få alt viden om det,og med den expertise jeg give dig her,håber at høre fra dig ,og ønsker dig en god påske hilsen leif.
[…] skal have styr på. Selve det med at drive et website er én ting, men mange glemmer hurtigt at ”e” kun er ét bogstav ud af otte i ordet ”e-købmand”. Der skal nemlig også købes rigtigt ind, og det er her købmandsskabet skal være på […]