Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (72.0MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
Thomas Rosenstand er SEO ekspert og forfatter til 4 bøger, der med hver sin vinkel på online markedsføring. Han er lige kommet med en opdatering til den mest sælgende af bøgerne, nemlig SEO-Lex, der handler om søgemaskineoptimering.
Du kan deltage i konkurrencen om en SEO-Lex e-bog ved at “like” opslaget på Facebook. Det kan du gøre ved at følge linket her.
SEO-Lex er en 300 siders e-bog, fyldt med praktiske råd og vejledninger, til dig der skal til at arbejde med søgemaskineoptimering – eller måske allerede er i gang.
I denne episode af PotterCut kan du høre Rosenstand besvare nogle af de spørgsmål I lyttere er kommet med. Du kan blandt andet høre om:
Splogs – hvorfor virker de endnu – og hvornår får det en ende?
Http eller Https – hvad er bedst?
Hvis man kun har 2 timer til SEO på en måned, hvordan skal man så bruge de 2 timer?
Google PageRank opdateres ikke længere officielt. Der findes flere alternative “popularitet score” som eksempelvis Search Metrics ”SEO Visibility” og ahrefs’ ”Domain Rating.”
De mest anerkendte er sammen med til at give et generelt fingerpeg. Men hvilken (hvis nogen) af dem tillægger Thomas størst enkeltstående værdi – ud over det bedste måleinstrument: bundlinjen?
Det – og meget mere.
En stor tak til jer der smed spørgsmål vores vej. Det er værdsat. Håber I kan bruge svarene til noget.
Godt nytår, Potter og Rosenstand.
Tak for et rigtig spændende og lærerigt podcast. Jeg synes især at det interessant med evergreen indhold.
Jeg er også helt enig i at det med at tingene er skrevet korrekt er vigtigt, for der er ikke noget værre end at komme ind på en side der er smaskfyldt med stavefejl. Heldigvis virker det som om det er noget folk er blevet mere opmærksomme på, så de fleste sider er ret gode.
Held og lykke med salget af Seo-Lex 16, Thomas Rosenstand.
Tak for at måtte være med – det er altid en fornøjelse og en ære. Og godt nytår til jer alle!
Hej Ib og Thomas (og alle tekstforfattere, der lyttede med – jeg har nemlig lige nogle flere SEO-teksttips i podcast-form til jer her)
1000 tak for en ovenud spændende episode! Ib, du får altid det bedste frem i dine gæster med dine gode spørgsmål. Og Thomas, hvor er dine svar og din viden inspirerende! Og naturligvis også mange tak, fordi du tog mine tekst-spørgsmål med, Ib!
Jeg følger allerede Copyblogger og BRO Blog tæt – så hvor rart at få bekræftet fra et SEO-perspektiv, at det er de rigitge steder at holde sig opdateret, når det kommer til tekst og SEO.
Og for lige at blive ved Copyblogger og – Thomas – din gode pointe med ikke at få det hele med i et blogindlæg, så der også kan komme gang i kommentarfeltet. Så vil jeg lige uddybe, at Copyblogger såmænd har et helt netværk af podcasts – ikke kun en enkelt podcast.
Netværket (eller “radiostationen”) hedder Rainmaker.FM, og det er et skatkammer af marketing- og content-shows (bemærk, jeg undlod content marketing-termen;-):-D). Der er bl.a. også en SEO-podcast (“Search and Social”) og en del shows relateret til det at skrive god online-tekst.
Mit favoritshow hedder “Rough Draft”, og det handler – “supriiise” – om copywriting. Der er også nogle afsnit, der handler om SEO og copywriting. Så hermed et par links til nogle af de episoder. Jeg håber, de kan inspirere andre PotterCut-lyttere med interesse for tekster og SEO:
—> “How Search Engines Work, Part One”:
http://rainmaker.fm/audio/draft/how-search-engines-work-1/
—> “How Search Engines Work, Part Two”:
http://rainmaker.fm/audio/draft/how-search-engines-work-2/
—> “Keywords: Your Love Affair With the Language Your Audience Uses”:
http://rainmaker.fm/audio/draft/audience-keywords/
—> “An Idiot-Proof Guide to Writing Blog Posts That Google Loves”:
http://rainmaker.fm/audio/draft/what-google-loves/
—> “A 12-Minute Crash Course on Link Building (Ugh)”:
http://rainmaker.fm/audio/draft/link-building-crash-course/
Mange hilsner og endnu en gang tak for et fortryllende afsnit.
Tina
1000 tak for din fantastiske kommentar. Masser af guf. Tak.
Tak for en god time, hvor det også lykkedes at holde kommentarvidnuet åbent 🙂
Jeg sidder tilbage med to ting, som jeg håber I vil præciserer og uddybe:
1) Anti-Spam, der kommer en del muligheder op, når jeg skriver det i WP. Thomas, vil du evt. fortælle hvem der har produceret det eller lignende, så vi er sikre på at få det korrekte installeret.
2) Storify er et helt nyt kapitel for mig, hvis jeg skal i gang med det, vil det være rart at vide hvor jeg finder den hurtigste/nemmeste vej til at bruge det. Måske det er inkluderet i SEO-Lex16? ellers vil det være rart med et link til en “kom godt igang guide”.
Med andre ord, det kunne være rart med et par links i sådan et podcast indlæg, så det er nemt at komme til mere info om de ting I har været inde på. 🙂
Tak Tina, for dine input og links dem glæder jeg mig til at lytte lidt til 🙂
Tak for et super fedt podcast!
Hvis man endelig vil skrive komplette artikler og guides, er det vigtigt, at man slutter dem af med et spørgsmål, eller åbner op for, at folk kan spørge ind.
Et simpelt eksempel kunne være “hvordan bruger du produktet?” eller “hvilken effekt har produktet på dig?”
Dermed åbner man op for dialog i kommentarfeltet, og det kan give rigtig mange og lange debatter, som jo kun er et kæmpe plus for siden, og ikke mindst alle læserne 🙂
En fornøjelse at lytte til.
Thank you, Potter og Rosenstand.
Dbh,
[…] til øregangen, har jeg lagt 5 links til den geniale copywriting-podcast Rough Draft ned i kommentarsporet på podcastens hjemmeside. De giver dig skarpe SEO-teksttips, og her kan du smugkigge på […]
Så lidt, Ib – det er mig, der takker!:-) Og ja, de 5 episoder af Rough Draft er virkelig guf – så Tim, du skal glæde dig;-)
Og Ib, jeg var altså så glad for Thomas’ svar til mit SEO-tekstspørgsmål, at jeg har transskriberet hans 3 tips til SEO-tekstforfattere. Jeg tænker, andre lyttere måske også vil synes, det er fint at have dem på skrift – så derfor lige et link til min blog TekstforfatterTips. Indlægget har jeg kaldt “3 overraskende tips til gode SEO-tekster fra Thomas Rosenstand”:
http://tekstforfattertips.dk/gode-seo-tekster-tips/
Mange hilsner
Tina
Hej Potter og Thomas!
Rigtig lækkert podcast, en fornøjelse, at lytte til. Både den uvidende søgning, og vidende synes jeg er forklaret rigtig godt, og kan kun give dig ret i folk, glemmer den uvidende forbruger!
Vil på en måde rate uvidende søgning ligeså højt som en vidende, på grund af hvis man er udvidende så giver det jo ingen mening, at optimere på “produktet”, da det selvfølgelig ikke er det den udvidende søger på. Den vidende der ved hvad han/hun skal have er selvfølgelig længere i købsprocessen, det samme eksempel kan man bruge med sko, om man bare søger på “sko” eller eks. “Nike free 3.0 størrelse 41” – det er dog synd at, mange glemmer dette segment som du nævner..
Kan kun give dig Tina ret, måden du forklarer på Thomas, er utrolig nem og forståelig, det er en af grundende til jeg bliver helt fanget , og bliver ved med at høre podcastet til ende.
Glæder mig til at læse den nyeste LEX!
god vind fremover 🙂
//Mads Due Nielsen
Hej Thomas og Potter. Tak for endnu en god podcast.
Thomas du fortæller om Den vidende/uvidende søgende. Det er meget interessant. Jeg vil gerne vide om det er begreber du selv har skabt eller om det er noget der er beskrevet et sted. Jeg kunne godt tænke mig at se nogle tal på fx fordelingen, betydningen, forskelle i interaktion – måske endda nogle testresultater der bekræfter disse typer. Ligger der noget viden/dokumentation/erfaring et sted?
Også fordi vi i konverteringsoptimeringen (som jeg arbejder med) også bør forholde os til det – fordi det fx har stor betydning for brugerens motivation, for hvad der er relevant (hvilket er supervigtigt i konvertering).
/Ole
Hej
Beklager sent svar – men Potters blog pinger mig ikke, når der er kommentarer.
Anti-spam plugin: https://wordpress.org/plugins/anti-spam/
Storify er let beskrevet i SEO-LEX 16, og det er faktisk yderst simpelt. En mulighed er denne: https://www.google.com/#safe=off&q=how+to+use+storify
Ole: Ja, det med DUS og DVS er et begreb, jeg har fundet på, og jeg har ikke andre tal end de, alle har adgang til via for eksempel Googles keyword tool. Det er evident, at der er et hav af søgninger hvert minut, der udføres af DUS, og de gør det jo af en grund 🙂
Tak for roserne!
[…] Har du brug for lidt inspiration til det her med valg af søgeordstyper, så lyt til dette nye podcast med Thomas Rosenstand og Ib Potter. […]