Inhouse seo nørd fra Esbjerg

Grosen-Friis

Grosen Friis sidder med søgemaskineoptimering for SPAMFIGHTER. Med næsten 7 millioner brugere fordelt over 227 områder/lande har Grosen noget at ”trække” på.

Så påtænker du at skifte webshop eller udvide dine aktiviteter til udlandet, så er her en podcast du ikke må gå glip af.

Grosen Friis– seo nørden fra Esbjerg – giver sit bud på de vigtigste elementer i online markedsføring.

Lydklip: Adobe Flash Player (version 9 eller højere) kræves for at afspille dette lydklip. Hent den seneste version her. Du skal også have JavaScript aktiveret i din browser.

Varighed: 55.02

Download lydfil: Inhouse seo nørd fra Esbjerg

Her kan du læse mere om Grosen Friis:

http://grosen.com:

Grosen Friis

http://grosen.com/blog:

SEO blog (english)

http://dk.grosen.com/blog:

SEO blog (dansk)

http://tools.op.dk

http://tools.grosen.com

Rankings:

http://www.link-assistant.com/rank-tracker/

Trends indenfor søgeord:

http://www.google.com/insights/search/

Søgevolument for et søgeord:
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Her kan du komme I kontakt med Grosen:

E-mail: grosen@grosen.com
Skype: grosen-friis
MSN: grosenfriis@hotmail.com
Twitter: http://twitter.com/GrosenFriis
Facebook: http://www.facebook.dk/GrosenFriis

Hvad synes du? smid en kommentar eller klik her og få kommende indlæg direkte til din nyhedslæser.

Comments

Hej,

Hvis du har spørgsmål til mig, så stil dem gerne her, så skal jeg svare så hurtigt som muligt.

/Grosen Friis

Endnu et herligt podcast – og med Grosen Friis bliver det aldrig kedeligt. Ham kan jeg godt lide!

Ikke for at komme noget eller nogen i forkøbet: I morgen torsdag laver jeg faktisk et “talkshow” med Benjamin Gundgaard – hvis han når at blive rask (han er forkølet). Jeg er nu sikker på, at Potter kan afdække masser af vinkler, jeg ikke kan, så der er såmænd nok basis for to af slagsen.

Tak for endnu et godt podcast!

Det er da bare super at du har fat i Benjamin Gundgaard. Det vil jeg glæde mig til.

Og ja – Grosen kommer med nogle gode vinkler på seo. Og glad for at du hænger på Rosenstand.

Potter

Hej Grosen,
Tak for et godt podcast (ja, den tak skal jo i lige så høj grad tilfalde Potter).

Jeg har et lille spørgsmål. I kan i høj grad geo-tagge og tilpasse hos Google. Men hvad med de andre søgemaskiner? I er jo aktive i en del lande, hvor Google modsat Danmark ikke har monopol-lignende markedsandele.
Lever I bare med ringere placeringer i Bing og hvad de regionale søgemaskiner hedder?

>> Ikke for at komme noget eller nogen i forkøbet: I morgen torsdag laver jeg faktisk et talkshow med Benjamin Gundgaard hvis han når at blive rask.

@rosenstand Fedt, det vil jeg glæde mig til :)

/Grosen Friis

>> Jeg har et lille spørgsmål. I kan i høj grad geo-tagge og tilpasse hos Google. Men hvad med de andre søgemaskiner? I er jo aktive i en del lande, hvor Google modsat Danmark ikke har monopol-lignende markedsandele.
>> Lever I bare med ringere placeringer i Bing og hvad de regionale søgemaskiner hedder?

@frank Ja det er en stor udfordring, at komme til at ranke godt i eksempelvis Bing med vores nuværende set up, hvor alle sprog er samlet på samme domæne, det er Bing ikke ret god til at håndtere.

Vi oplever hollandske sider der optræder i Bing’s danske søgeresultater. Bing er langt bagefter Google på dette område. Men det ved jeg at du allerede selv har erfaring med.

Jeg håber meget at Bing vælger at efterligne Google’s Webmaster Tool på dette område, og gerne for alle typer domæner, og ikke kun .com.

Vi gør ellers alt det som Bing ellers siger de supporterer i forhold til geo-targeting, herunder at anvende en korrekt Content-Language meta-tag i [head} sektionen for hvert sproglag på vores domæne.

/Grosen Friis

Hej Friis…

I starten siger du det med, at det er bedre at have det hele på ét domæne, frem for at have de forskellige sprog spredt ud på flere domæner fx. .de, .es osv…

Hvor er jeres server placeret for et stort site/software som SPAMfighter?
Rosenstand har snakket noget om, at Google også ranker de forskellige websites på, hvor selve serveren/hjemmesiden ligger henne.. Han gav et eksempel på et site på et tidspunkt, hvor han fortæller at et site giv fra side 8 til side 1 bare ved at skifte serveren placering til det pågældende land..

>> I starten siger du det med, at det er bedre at have det hele på ét domæne, frem for at have de forskellige sprog spredt ud på flere domæner fx. .de, .es osv…

@rudi Som tommelfingerregel er det en fordel at samle sit indhold på et og samme domæne, for så samler man også al din PageRank på et og samme domæne.

Men går man målrettet efter at ranke godt i flere lande, så er der forskellige strategier man kan gå efter.

1) Placering af indhold per land baseret på ccTLD (Country Code Top Level Domains) eksempelvis .no .se .de .at etc

2) Placering af indhold per land på subdomæner (eksempelvis hvis man ikke har adgang til at købe alle ccTLD’s) Det kunne være http://sweden.website.dk eller http://norway.website.dk

3) Så er der Googles helt nye tiltag hvor man kan udpege en undermappe på sit .com website (kun .com indtil videre) og så tildele et mål-land til denne mappe, eksempelvis en tysk sprog-undermappe som man målretter til Tyskland http://www.website.dk/de/. Man skal dog her være meget sikker på at man ved hvad man gør, et tysk sproglag hiver måske ikke kun trafik ind fra Tyskland, men også fra Østrig, så man skal være helt sikker, før man tildeler et mål-land til en undermappe på sit website. Vil man være helt sikker, så skal man både lave et sproglag til Tyskland og et til Østrig og man skal huske at få det omskrevet til Østrig, så man ikke løber ind i problemer med duplicate content.

Mulighed 3. er ikke altid at foretrække, som @frank nævner, så findes der jo andre søgemaskiner end Google og i mange lande, har Google ikke samme dominerende markedsandel som i Danmark. Så selvom man har et .com, så kan mulighed 1. og 2. nogen gange være at foretrække.

>> Hvor er jeres server placeret for et stort site/software som SPAMfighter?

Normalt er det sådan at det er en fordel at hoste på en IP adresse i det mål-land man har valgt. Men det har vi ikke p.t. mulighed for hos SPAMfighter.

Vi hoster vores website inkl. alle sproglag på webservere i Danmark, men hele websitet caches via Akamai’s netværk. På den måde kan vi leverer hurtige svartider over hele verden, til gengæld ved vi ikke, hvilken IP adresse eksempelvis en tysk Akamai server har eller en Australsk Akamai server har, herunder om det har nogen positiv eller negativ effekt på vores rankings at IP adresserne er forskellige – alt efter hvor henne i verden du rammer vores website.

/Grosen Friis

[...] Du kan lytte med her: Inhouse seo nørd fra Esbjerg. [...]

Potter tak for endnu et fantastisk Podcast.

Dejligt podcast Potter og gode stærke råd du har Grosen. Var en absolut fornøjelse at lytte til Pottercut igen.

Står også overfor at lave nogle multilanguage sites og vil suge lidt af dine råd til mig.

@clausheinrich Takker, det glæder mig at høre, at der var et par SEO-tips du kunne bruge ;)

/Grosen Friis

@Grosen Var lidt valget mellem at smide det ud på egne tld’s eller holde alle sprog på vores engelske .com – Vi holder det på .com for nu :)

Hej Potter og Grosen

Super interessant podcast.

@grosen du talte noget om spiders til at crawle websites ifm. redirects. Hvilke værktøjer har du bedst erfaringer med når websites når 100.000-1 mio. sider?

>> spiders til at crawle websites ifm. redirects. Hvilke værktøjer har du bedst erfaringer med når websites når 100.000-1 mio. sider?

@rasmus Jeg kender kun det tool, som jeg selv har lavet, men det er ikke tilgængeligt, beklager.

Der findes sikkert nogle gode og hurtige open source spidere, som det er muligt at tilpasse til at udføre redirect opgaver. Men jeg har ikke selv undersøgt det nærmere.

/Grosen Friis

Efter dette Pottercut har Google set sig nødsaget til at udgive en officiel instruks i, hvordan man kan gøre:

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/03/working-with-multilingual-websites.html

Mest interessant er for mig: “Keep in mind that Google ignores all code-level language information, from “lang” attributes to Document Type Definitions (DTD)”.

Nu har det aldrig været relevant for mig, og derfor har jeg ikke brugt energi på det. Men jeg troede egentligt, at sådan noget som lang-attribute blev set på. Men der blev jeg en lillebitte smule klogere af at læse Googles indlæg.

[...] på at Toft har overtaget Stenen igen. For real!!!! #Coding – and listening to Grosen Friis http://pottercut.dk/grosen-friis/inhouse-seo-nord-fra-esbjerg/?utm_source=twitter #Min kone er sej! 12 i sin første eksamen i mange år… SÅDAN! Godt gået…! [...]

Nu har jeg lige lyttet dette herlige podcast igennem for jeg ved ikke hvad nummer gang (har meget daglig transport…) og jeg blev egentlig nysgerrig for at høre om resultatet på den omtalte pagerank-sculpting test?

Skal man bruge nofollow på de ubetydelige links eller ej?

F.eks. et link til forsiden med ankerteksten “forside” hvis man har et link i footer der peger på forsiden med den rigtige ankertekst…

@frank
Beklager at jeg ikke har set og kommenteret på, at du har skrevet om ‘lang’ attributten. Der har jeg også lige lært noget nyt, selvom det jo i skrivende stund er en gammel nyhed.

@worsøe

“Nu har jeg lige lyttet dette herlige podcast igennem for jeg ved ikke hvad nummer gang”

Tak, det glæder mig at høre ;)

“og jeg blev egentlig nysgerrig for at høre om resultatet på den omtalte pagerank-sculpting test”.

Jeg har endnu ikke haft tid til at lave en detaljeret “klinisk” test baseret på unikke ord, der ikke findes i Google i forvejen.

Men jeg kan i stedet fortælle om:
Tilføjelse af ekstra SEO-info-sider til et domæne (her er tale om hundredevis af nye individuelle sider) på et domæne som havde under tusind sider indekseret.
Backlinks tilbage til vigtig kategoriside fra disse SEO-sider indholdt for ca. 90% vigtigt enkelt søgeord.
Dette har fået domænet til at komme ind på en placering på ca. 80 (altså på side 8) hvor Google netop vælger denne vigige kategoriside i sit søgeresultat. Tidligere var domænet slet ikke at se indenfor top 100. En topplacering var heller ikke ventet (endnu), da det er et MEGET konkurrencepræget søgeord, og dertil kommer at søgeordet både er et varemærke og også et generisk (engelsk) ord. Her skal også bemærkes, at der på det pågældende tidspunkt IKKE er foretaget aktiv ekstern linkbuilding på dette søgeord. Så PageRank sculpting virker og har en positiv effekt.

“Skal man bruge nofollow på de ubetydelige links eller ej?”

På eksterne links: Ja
På interne links: Nej, det er skadeligt, du skal bruge kryptisk JavaScript.

/Grosen Friis

Tak for svaret, Grosen.

Spændende test du har lavet. Men konklusionen er altså at pagerank sculpting kan laves (og virker) med en masse interne links til de vigtige sider, men at man skal holde sig fra at nofollow de ikke-vigtige sider?

Kan du uddybe det med at det er skadeligt at bruge nofollow? i podcasten snakker du om at den pagerank man vælger ikke at overføre ved at bruge nofollow ikke bliver fordelt til de andre links med dofollow, men helt bliver mistet. Er det det der er forklaringen på at det er skadeligt?

@worsøe

“..konklusionen er altså at pagerank sculpting kan laves (og virker) med en masse interne links til de vigtige sider, men at man skal holde sig fra at nofollow de ikke-vigtige sider?”

Svar: Ja, og husk at PageRank sculpting siderne skal hænge sammen temamæssigt. Vil du gerne ligge godt på ‘mountain bike’ så skal siderne til PageRank sculpting ikke handle om “Formel 1″ ;)

“..Kan du uddybe det med at det er skadeligt at bruge nofollow? ”

Hvis du har en side med en PageRank på 2 og der er totalt 10 interne links på siden, så sender hvert link som udgangspunkt 0,2 PageRank videre.

Hvis 5 af disse interne links imidlertid indeholder rel=”nofollow”, så betød det “i gamle dage” at du kunne sende mere PageRank via de resterende follow-links, så var regnestykket jo 2 /5 = 0,4 PageRank.

I skrivende stund er det dog ændret. Nu får ALLE 10 links betydning for hvor meget PageRank der må sendes videres, nofollow eller ej.

Det betyder, at der kun sendes 0,2 PageRank videre med hvert link, og de 0,2 PageRank sendes KUN videres via dofollow-links. Alle nofollow-links ignoreres, og det betyder, at du samlet så kun sender 5 * 0,2 = 1 PageRank videre og smider 2-1 = 1 PageRank lige i skraldespanden.

Så rel=”nofollow” på INTERNE links skader dig direkte. Men det er helt iorden at bruge på EKSTERNE links.

/Grosen Friis

Glimrende forklaring – tak for det.

Vil du forresten anbefale at bruge relative eller absolutte URL’er i den interne linkstruktur, eller har det intet at sige?

@worsoe

Du kan bruge begge dele, men forsøg at være konsekvent, brug enten absolutte eller relative, undgå at blande dem.

/Grosen

Grosen: Okay, tak for tippet, det vil jeg gøre…

[...] Grosen har været med i PotterCut med emnet Inhuse seo nørd. [...]

Skriv en kommentar

(påkrævet)

(påkrævet)


Queries: 47
Timer: 0,502