Kæmper du med at lave produkttekster? Specielt når du nu ved, at det er absolut “No Go” at kopiere leverandørens tekster … i hvertfald hvis du gerne vil findes på Google. Så skal du slå ørene ud.

Benny Christen Grandahl arbejder med produkttekster. Og han har erfaring. Han ved hvad det vil sige at skrive produkttekster. Og mange af dem. Han har begået over 400 forskellige tekster på blækpatroner!! Bare for at nævne een af hans opgaver.

Kan du genkende den situation?

WebTextShop

Benny har Webtextshop sammen med sin kone – og et god flok freelancere. De lever af at skrive tekster – og altså også produkttekster.

Inden du hopper ud i podcasten, så skynd dig over på Facebook. Her har Benny sat en 1000 ords produkttekst på højkant. Den kan du vinde (og dermed få en rigtig god skabelon til fremtidige tekster).

Benny har samlet 9 punkter som vi hjælpe dig med dine næste produkttekster.

  1. Når folk vil købe noget på nettet, tæller hvert ord
  2. Drop flosklerne
  3. Fordele frem for produktegenskaber
  4. Brug de vigtigste fordele i mellemrubrikkerne og gentag dem
  5. Bryd mønsteret for at skabe opmærksomhed
  6. Sig noget negativ for at virke mere troværdig.
  7. Alle salg tager udgangspunkt i Maslows behovspyramide
  8. Salget starter i søgeresultaterne
  9. Brug den journalistske trekant helt ned på afsnitsniveau

Når folk vil købe noget på nettet, tæller hvert ord.

Normalt gider vi jo ikke rigtig læse noget på nettet.
Vi skimmer.
Men når pungen skal op af lommen, tager vi luppen frem.
Så læser vi alt meget mere grundigt og hænger os i selv den mindste uklare formulering eller stavefejl
Derfor er det ekstra vigtigt, at teksten er fejlfri og flydende.
Tekst er som et par briller – du opdager dem kun, hvis de er fedtede

Drop flosklerne

Vi er vaccinerede overfor marketing og salgsfloskler som
”Skarp pris”
”Billigst”
Ekstrem brug af ordet ”kvalitet”

Hvornår du sidst købt en innovativ kuglepen, der var skarp til prisen.

Fortæl mig hvad produktet kan gøre for mig i hverdagen og tænk ”What’s in it for me!”

Tal til underbevidstheden frem for logikken.

Tal til underbevidstheden for at overbevise logikken.

Kan du overbevise den besøgendes følelsesmæssige højre hjernehalvdel, skal den nok overbevise den logiske venstre del af hjernen.

Eller rettere den venstre finder så de logisk valide egenskaber ved varen, der udgør den nødvendige argumentation for at købe den

Fordele frem for produktegenskaber

Alt for mange produkttekster remser en masse produktegenskaber op (begynderfejlen)

For du ved jo godt hvilken betydning de enkelte egenskaber har for produktet – Indsigtens forbandelse.

Den ved kunderne ikke! Det svarer lidt til at lege ”Kan du gætte hvilken sang jeg slår rytmen til her”.

Nævn ALDRIG en egenskab ved et produkt, uden at nævne hvilken fordele den giver kunden!

Opbyg et skema med Egenskab – Fordel – Løser dette problem.

Brug de vigtigste fordele i mellemrubrikkerne og gentag dem

Når du sidder med alle fordelene foran dig, så udvælg en to-tre stykker af dem og: Brug dem i produkttekstens mellemrubrikker

Gentag dem naturligt i teksten og andre steder på produktsiden.

Gentagelser fremmer troværdigheden af dit budskab (amerikansk undersøgelse).

Pas på med ordrette gentagelser – lad det komme naturligt i sammenhængen.

Det er nemlig vigtigt, at folk ikke bliver opmærksomme på gentagelserne – så virker tricket ikke.

Måske smart nok – Folks opmærksomhed på nettet rækker alligevel ikke længere end 8 sekunder – så måske øger gentagelser chancen for at de fatter det 😉

Bryd mønsteret for at skabe opmærksomhed

Undgå at folk falder i søvn af at læse din produkttekster.

Og fang skimmernes opmærksomhed.

Bryder du det forventede mønster vækker du deres nysgerrighed.

Introducer et nyt, mystisk begreb i en mellemrubrik og giv forklaringen på det i brødteksten nedenunder.

Introducer et paradoks eller skriv noget overraskende i en mellemrubrik eller først i et afsnit og giv så forklaringen i resten af afsnittet

Vis produktet i en overraskende sammenhæng på produktbilledet og gem forklaringen et eller andet sted i produktteksten

Sig noget negativ for at virke mere troværdig

Folk bliver mistroiske, hvis det er for rosenrødt.

Omvendt forventer de også, at produkttekster kun nævner de positive ting.

Derfor bliver du mere troværdig, hvis du også nævner noget negativt.

Men egentligt imødegår du bare det faktum, at folk lynhurtigt kan Google alle problemerne og manglerne ved dit produkt.

Det behøver ikke at være de mest graverende ting.

Det er nok f.eks. bare at skrive at produktet kun fås i to farver.

Alle salg tager udgangspunkt i Maslows behovspyramide

Ethvert salg bunder i et af de behov, du finder i Maslows behovspyramide.

Gør dig klart over hvilke af de grundlæggende behov fra pyramiden, dit produkt dækker.

Skriv ind til dem i teksten.

Sælger du f.eks. økologiske fødevarer, skal du skrive ind til folks grundlæggende behov for sikkerhed og tryghed og sekundært de fysiske (at få mad).

Sælger du smykker, ure eller gadgets, skal du ramme folks behov for anseelse og selvrealisering.

Sælger du overvågningskameraer, anti-virus programmer eller GPS’er, skal teksten slå på folks behov for sikkerhed og tryghed.

Salget starter i søgeresultaterne.

Title og meta description er din salgstale i søgeresultaterne.

Så lad være med at sløs med dem og bruge smarte maskinværktøjer og standardtekster, fordi det er nemmere for dig.

Brug produktnavnet i+ minimum en fordel Brug de tungestvejende fordele og Maslows behovspyramide til at skrive en god meta description

Brug den journalistiske nyhedstrekant helt ned på afsnitsniveau

Selv om hvert ord tæller, så skriv stadig til skimmerne Det vil sige brug den journalistiske nyhedstrekant til disponeringen af din tekst Nyheden – Uddybningen – Relevant baggrundsinformation.

Brug trekanten helt ned på afsnitsniveau Første sætning er overskriften. Næste sætning uddyber og eventuelt efterfølgende sætninger giver baggrundsinformation

HUSK AT SPØRGE EFTERSALGET TIL SIDST med et klart call-to-action – giv dem det sidste skub (du har fortjent det)

Opbygning af produktteksten

Fængende overskrift – ikke bare produktnavnet Produktnavnet + en fordel eller gevinst ved det De vigtigste fordele i tekstens første afsnit/manchetten

Læser de ikke andet, så skal den overbevise dem.

Afslut med et call-to-action 50 – 100 ord (max – don’t bore them)

Herefter gerne pris og købsknap Efter knappen følger så en længere uddybende tekst på 200-300 ord (alt efter behov) med fokus på fordele

Husk at bruge mellemrubrikker

Afslut med call-to-action

Liste med egenskaber og andre detaljer holdes adskilt fra produktteksten – de støjer i sammenhængen