Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (Varighed: 50:39 — 69.5MB) | Indsæt
Abonner: Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | RSS
De virker. Facebook konkurrencer. En god en af slagsen giver Likes til din side, et større engagement til dine opslag, god eksponering, kvalificerede tilmeldinger til dit nyhedsmail eller endda skabe salg på dit website.
Jeg har selv oplevet hvad Facebook har gjort for salget af billetter til MarketingCamp. Lige nu står mine Facebook opdaeringer for 37 af de 250 billetter der er solgt. Og det er med et kampagne budget på 312 kr.
Og nu vil jeg så kaste mig ud i en konkurrence.
Så er det godt at have sin egen podcast. Jeg har lokket Kasper Bengtson ind i denne episode af PotterCut, for at plukke ham for al den viden han har på Facebook konkurrencer. For dem har han lavet nogle stykker af.
Og det er lykkes at ”plukke” ham. Kasper er ikke bange for at dele ud af sin viden- og nu til glæde for dig også.
Det ender ud i en konkurrence om 2 billetter til MarketingCamp. Konkurrencen kan du deltage i til og med onsdag d. 18. marts. Nu ved jeg at der er rigtigt mange PotterCut lyttere, der allerede har købt billet. Det skal I ikke straffes for. Selvfølgelig kan I deltage i konkurrencen. Det finder vi en god løsning på.
Vil du vide mere om Kasper Bengston finder du ham på B-social
Tak for et godt og inspirerende podcast. At du har taget et konkret eksempel med, gør det meget mere brugbart, så thumbs up for det
Jeg har et spørgsmål, efter at have hørt podcastet og set Potters opslag på FB.
Derinde kan jeg se, at fordi der er et link med i Marketingcamps opslag, så kommer konkurrenceteksten ikke med i folks delinger. De deler bare et link direkte til marketingcamp.dk og derfor ødelægges den virale effekt i vidt omfang. Hvordan løser man det? Linker altid til en underside på sitet, der handler om konkurrencen, således at delingsteksten på FB automatisk har noget med om konkurrencen? (For det er vel ikke en mulighed at undlade at linke. Det må koste for meget på konverteringen).
En rigtig god pointe Frank. Og god løsning du der kommer med.
Noget andet jeg måtte sande er, at klart gælder Facebook 20% reglen også her. Men da det er et link – tager den jo den grafiske fil jeg har defineret i Open Graph.
Og – da jeg så ville promovere den, blev den ikke godkendt. Noget rigtigt møg.
Derfor de to opsslag – som du også kommenterede på Facebook.
Jeg er blvet en del klogere efter min egen kampagne. Der er mange ting der skal tages med i planlægningen…
Jeg har netop hørt podcastet og er begejstret for det. Men jeg kan ikke genkende den månedspris, som Kasper nævner. Tjekkede så hvor gammel podcastet er og det er nogen måneder gammelt.
Men altså prisen er en del højere end nævnt og svær for en mindre virksomhed som jeg hører under.
Æv.
Jeg deler dagligt konkurrencer på min hjemmeside Konkurrencer Nonstop.
Her oplever jeg både gode, rigtig gode, dårlige og rigtig dårlige Facebook konkurrencer – Set fra virksomhedernes synspunkt i forhold til den virale effekt.
Jeg fandt en som jeg mente virkede lidt for godt og ville lige høre Forbrugerombudsmanden. De havde ikke noget problem med den, da de ikke anser Facebook opslag som elektronisk post og forbrugerne har mulighed for at frabede sig yderligere opslag.
Den pågældende virksomhed har konkurrencer på sin side 5 gange om ugen og udlodder sine egne produkter.
De har eksperimenteret med forskellige formuleringer, brug af flueben mv.
De skrev f.eks.:
Svar på spørgsmålet og deltag i konkurrencen.
(Flueben) Like opslaget
(Flueben) Del gerne
Forbrugerombudsmanden havde intet imod det.
Det springende punkt i forhold til Facebooks egne regler var at de ikke krævede det – Men fluebenene opfordrede alligevel til det.
Det siger bare, at man kan være kreativ og tjene rigtig godt på det 🙂