Det er nemt at oprette en Facebook reklame… og der er en række fordele, som du ikke finder andre steder. Der er specielt een ting jeg glæder mig til at prøve af: muligheden for at ramme den helt snævre målgruppe.

Her er en kort introduktion til hvordan du kan komme i gang med en Facebook reklame.

Start med at logge dig ind på din Facebook profil.

1 Din Facebook reklame

Sørg for at sende din potentielle kunde direkte til det du har lovet – og ikke bare til forsiden af din Webshop. Det første du skal gøre er, at opgive hvilken side du gerne vil have din besøgende til at lande på.

I eksemplet her er det Mala børnetøj.

Facebook Annoncer

2 Målgruppen for din annonce:

  • Land: Danmark
  • Køn: female. Det er målgruppen.
  • Alder: 30 – 65 år
  • Keywords: tager udgangspunkt i de nøgleord man som bruger, kan skrive ind i sin profil.
  • Udannelse: kort, mellem eller lang.
  • Forhold: ja, giver vidst sig selv.
  • Interesseret i forhold til mænd eller kvinder: ikke relevant her.

Målgruppe for Facebook annonce

Målet for annoncen er, at tiltrække ”kendere” af dansk børnetøj. Kvinder der ved hvad Mala er, er kendere af dansk børnetøj. Altså giver der færre besøgende, end hvis det var en ”Lækkert børnetøj” annonce. Til gengæld er tesen den, at de besøgende er typen, der ved hvad dansk designet børnetøj er – og koster.

Denne annonce skal ikke brande Emmamai børnetøj, men tiltrække de ”rigtige” besøgende. Derfor skal annoncen køre på børnetøjet Mala.

3 Lav din Facebook reklame

  • Overskrift: Mala børnetøj
  • Tekst: Lækkert dansk designet børnetøj fra Mala. Udsalg lige nu.
  • Billede: Mala logo – det skulle gerne trigge “kenderen”.

Annonce tekst

4 Budgettet for annoncen

Der er to måder at afregne på:

  • CPC – Per klik – per besøgende
  • CPM – Per visning – hver gang annoncen vises på en side.

Budget for annonce

Jeg vælger CPC.

  • Daglige budget: minimum 5$ per dag – og her er der sat et maskimum af 25$ pr. dag.
  • Pris per klik: det du højst vil betale per klik.
  • Planlæg: så du selv styrer tiden for, hvornår din reklame skal vises.

Gennemkik og betalingsinformationer

En sidste gennemgang af alle detaljerne. Og det frem med visakortet. Jeg ved ikke hvor lang tid denne kode virker, men du kan få for 50$ annoncer ved at bruge kode: R1X5-0NH7-5FXW-5YEC

image

Nu skal din reklame godkendes – men så er du også kørende.

image

Reklamer på Facebook

Den reklame jeg har lavet her, gav godt 30.000 visninger og godt 130 klik – altså besøgende. Efter et par dage satte jeg det daglige budget op til 50$. et gav godt 250 klik og hele 60.000 visninger.

Det er helt andre tal end dem jeg oplever på google Adwords.

Jeg tror Facebook annoncer går hen og bliver et spændende supplement til Google Adwords. Men det vil tiden vise. Som med al anden annoncering på Internettet er det kun et at gøre: afsætte tid og penge til at prøve – og for alt i verden – måle om det giver en øget omsætning.

Jeg har sat Analytics op til at måle på de besøgende som Facebook annoncerne sender til Webshoppen.

Du får 50$ ved at bruge koden – så prøver du det ikke også lige af og melder tilbage? Det tager kun 10 minutter.